پرش به محتوا

موانع دموکراسی در افغانستان

شناسنامه پژوهش

عنوان: موانع دموکراسی در افغانستان

کاری از گروه تحقیق شورای متخصصان هرات

گروه پژوهش‌گران: نصیراحمد فرهمند، سید جواد رامیار، سید محمد فقیری، احمد ارشاد خطیبی و

عبدالصبور متین

همکار تخنیکی: سید یاسر حسینی

سال چاپ: بهار 1399

چاپخانه: ستاره نقره‌ای

قیمت: 100 افغانی

تیراژ: 1000 جلد

چکیده

افغانستان در طول تاریخ خود، حداقل دو بار روند دموکراسی خواهی را طی کرده است. یک بار در اواسط قرن بیستم؛ و یک بار در آغاز قرن بیست و یکم. اما در هیچ یک از این دو دوره، آن­چنان که باید، پروسه انجام نیافته و دموکراسی، برخلاف بسیاری از جوامع غربی و شرقی، در افغانستان نتوانسته کارویژه خود را به درستی به پیش برد.

هدف این تحقیق بررسی موانع تحقق دموکراسی در افغانستان است. که با روش «ترکیبی» انجام شده است. به گونه­ای که در بخش کمّی تحقیق، اطلاعات و داده­ها توسط پرسشنامۀ محقق­ساخته از جامعه آماری هرات به دست آمده و با نرم افزار SPSS تحلیل شده است. و داده­های بخش کیفی، با تکنیک مصاحبۀ نیمه ساختاریافته از شهرهای کابل، هرات و مزار شریف جمع آوری و با روش «تحلیل مضمون» بررسی گردیده است.

یافته­ها و نتایج به دست آمده نشان  می­دهد که همۀ ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه افغانستان مانع تحقق نظامی مبتنی بر دموکراسی در این کشور شده است. فقر، بی­سوادی، نااستواری سیاسی، بیگانه ستیزی، موقعیت جغرافیایی، شکاف­های ساختاری، آموزه­های دینی و بی­مهری دین و دموکراسی همه و همه مانع ایجاد جریانی سیاسی دموکرات در افغانستان بوده است. شرایط فقر تاریخی حاکم در این کشور باعث گردیده تا مردم به راحتی حاضر به تعویض دموکراسی با هر نظامی باشند که بتواند نان­شان را ضمانت کند. تحلیل­های استنباطی نشان می­دهد که بین میزان سواد و موانع تحقق دموکراسی، رابطه­ای منفی و معنادار وجود دارد. به این معنی که، با افزایش میزان سواد و آگاهی در بین اقشار جامعه، موانع تحقق دموکراسی کاهش خواهد یافت.

کلید واژگان: افغانستان، دموکراسی، موانع ساختاری، آموزه­های دینی، بستر فرهنگی.

به اشتراک بگذارید