پرش به محتوا

کارگاه آموزشی( خبرنگاری آنلاین؛ فرصت‌ها و چالش‌ها) در شورای متخصصان هرات پایان یافت

کارگاهی تحت نام«خبرنگاری آنلاین؛ فرصت‌ها و چالش» را با توزیع تصدیق‌نامه برای نزدیک به ۳۰ تن از اشتراک‌‌کننده‌گان پایان یافت.‌

مسوولان، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را بلند بردن ارتقای ظرفیت شرکت‌کننده‌گان در مورد خبرنگاری آنلاین و چگونگی تشخیص خبرهای دروغ می‌دانند.

محمد رفیق شهیر، رییس شورای متخصصان هرات بیان داشت، خبرنگاری آنلاین در کنار اینکه فرصت است، می‌تواند چالش‌زا نیز باشد و اگر از این روش خبرنگاری در کشور استفاده درست نشود، ممکن است سبب ایجاد اشکال در جامعه نیز شود.

آقای شهیر افزود، امید است که این کارگاه آموزشی به بهبود وضعیت خبرنگاری در کشور کمک کند.

با این حال، شماری از شرکت‌کننده‌گان این کارگاه آموزشی با آنکه از برگزاری این کارگاه اظهار خرسندی می‌کنند، می‌گویند که برگزاری این کارگاه‌ها در کنار آموزش به تقویت ارتباطات نیز کمک می‌کند.

فریما شیرزاد از اشتراک کننده‌های این برنامه بیان می‌دارد، من اولین بار است که در این کارگاه آموزشی اشتراک کردم و دانستم که در فضای آنلاین چگونه خبرهای دروغ را تشخیص بدهم.

وحیده وحید نورزاد، یکی از اشتراک‌کننده‌گان دیگر این کارگاه آموزشی بیان داشت که متأسفانه امروزه خبرهای دروغ بیش از هر موضوع دیگری روان مردم را آزار می‌دهد، بنابراین آگاهی در مورد این موضوع جامعه را به شناسایی خبر درست کمک می‌کند.

وی افزود، این برنامه در کنار اینکه به آموزش کمک می‌کند، سبب احیای ارتباطات بین زنان به ویژه خبرنگاران می‌شود.

هارون حکیمی، استاد دانشگاه هرات که مسوولیت تدریس این کارگاه آموزشی را به عهده داشت بیان کرد که کمبود تخصص خبرنگاری آنلاین در کشور باعث شده است که مردم کمتر بتوانند خبرهای راست را از دروغ تشخیص بدهند و این می‌تواند مشکلات دیگری برای مردم در پی‌داشته داشته باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد، برای جلوگیری از نشر خبرهای دروغ باید خلا اطلاعاتی در کشور پر شود و مردم برای اینکه منبع خبر را به گونه‌ی دقیق بررسی کنند.

در این کارگاه روی این موارد: چیستی خبرنگاری آنلاین، تاریخچه خبرنگاری آنلاین، اخلاق خبرنگاری آنلاین، فرصت‌های خبرنگاری آنلاین، چالش‌های خبرنگاری آنلاین، چگونگی تشخیص فیک نیوز (خبرهای دروغ) در خبرنگاری آنلاین و افغانستان و خبرنگاری آنلاین بحث شد.

قابل ذکر است که این کارگاه روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری برای زنان در هرات برگزار شد.

به اشتراک بگذارید