پرش به محتوا

برگزاری کارگاه آموزشی تحت عنوان ” نقش رسانه¬ها در پیشبرد سیاست خارجی افغانستان 2001-2021″

شورای متخصصان هرات این بار کارگاه آموزشی را تحت نام ” نقش رسانه ها در پیشبرد سیاست خارجی افغانستان 2001-2021″ را در مقر شورا برگزار نمود.

این کارگاه دو روزه با توزیع تصدیق نامه برای بیش از ۴۰ تن از طبقه ذکور امروز پایان یافت.

این کارگاه توسط عبدالرحمن کریمی استاد پوهنتون/ دانشگاه تدریس گردید.

مسئولان شورای متخصصان هرات هدف از برگزاری این برنامه را آگاهی و بلند بردن دانش جوانان در رابطه نقش رسانه ها در پیشبرد سیاست خارجی افغانستان عنوان کردند.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان می گوید رسانه ها در ثبات و ایجاد هرج و مرج در سطح یک کشور نقش اساسی دارند.

وی افزود کشورهای موفق جهان امروزه برای پیشبرد سیاست خارجی خود از رسانه ها استفاده می کنند.

عبدالرحمن کریمی استاد رهنمای این کارگاه می­گوید: رسانه ها در عصر ارتباطات که جهان به یک دهکده تبدیل شده است، به عنوان نهاد های موثر فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی گفت: نقش رسانه ها در سیاست خارجی افغانستان بین سال های ۲۰۰۱ الی ۲۰۲۱ میلادی موثر نبوده است. در دوره مزبور رسانه ها وظایف و نقش های اجتماعی خودرا به گونه درست انجام نداده اند، این عملکرد ضعیف رسانه ها در قبال تصمیمات، برنامه ها و خط مشی های خارجی (سیاست خارجی)؛ دولت افعانستان نیز موجود بوده است.

دولت افغانستان در این بیست سال استفاده درست از رسانه ها به عنوان یکی از مولفه های قدرت نرم به منظور اجرا وشتاب سیاست های خارجی خود نداشته است.

در همین حال شماری از اشتراک کننده گان با ابراز خرسندی خواهان برگزاری چنین برنامه ها از سوی شورای متخصصان هرات هستند.

محمد محمدی یک تن از اشتراک کننده گان این برنامه می گوید: “چنین برنامه های آموزشی برای جوانان بسیار موثر است. قبلا خودم شخصا در مورد رسانه و کارکردهایش معلومات نداشتم اما فعلا با اشتراک در این برنامه آگاهی ام در مورد رسانه و سیاست زیاد شده است.”

قابل یادآوری است که در مدت این دو روز روی موضوعاتی چون، مفهوم وسایل ارتباط جمعی در عصر ارتباطات، تعریف و تبیین سیاست و سیاست خارجی، وظایف و نقش رسانه ها در جامعه،  رسانه ها به مثابه محیط سیاست خارجی، رسانه ها به مثابه ایجاد کننده محیط سیاست خارجی، مدیریت رسانه در سیاست خارجی، کارکرد های منفی رسانه ها در سیاست خارجی افغانستان و نقش رسانه ها در تغییر سیاست خارجی افغانستان؛ بحث شد.

به اشتراک بگذارید