پرش به محتوا

کارگاهی تحت نام” شهروندخبرنگاری” در شورای متخصصان هرات پایان یافت

کارگاهی دو روزه‌ای تحت نام ” شهروند خبرنگاری” با توزیع تصدیق‌نامه برای بیش از ۲۰ تن از سوی شورای متخصصان هرات پایان یافت.

این کارگاه امروز پنجشنبه، 23 جدی در این شورا ختم‌ شد.

مسوولان برگزار کننده می‌گویند، هدف از دایر کردن این برنامه بلند بردن ارتقای ظرفیت اشتراک‌کننده‌گان، در مورد شهروند خبرنگاری است.

سید معیدالحق موحدی، از اعضای شورای متخصصان هرات بیان کرد، شهروند خبرنگاری از موضوعات حساس در جامعه افغانستان و آگاهی‌دهی در مورد این باره می‌تواند کمک کند که مردم خبرهای سره و ناسره را جدا کنند.

با این حال، شماری از اشتراک‌کننده‌گان این کارگاه از برگزاری این کارگاه استقبال کرده و خواستار دوام این‌گونه برنامه‌ها از سوی نهادها شدند.

فرزاد مومنی، یکی از اشتراک کنندگان این برنامه بیان می‌کند، امروز جوانان زیادی به شمول خودم وقت شان را در فضای مجازی می‌گذرانند و در این موقع با خبرهای مختلفی که توسط مردم نشر می‌شود مواجه می‌شویم که تشخیص درستی آن برای ما دشوار است.

وی افزود، اشتراک در چنین برنامه‌های می‌تواند کمک کند کدهای اخلاقی شهروند خبرنگاری را بدانیم و در برخورد با آن معیاری عمل کنیم.

صدیق‌الله افغان از اشتراک‌کننده‌گان دیگر این کارگاه آموزشی می‌گوید:” شهروند خبرنگاری از موضوعاتی است که کمتر برای افرادی که خبرنگار نیستند، آموزش داده می‌شود.‌ بنابراین، وجود کارگاه‌های آموزشی از این دست به شهروند خبرنگاری معیاری در جامعه کمک می‌کند”.

در همین حال، هارون حکیمی که مسوولیت تدریس این کارگاه آموزشی را بدوش داشت گفت: در مورد شهروند خبرنگاری دیدگاه مثبت و منفی وجود دارد، اما بیشتر زمانی کاربرد بیشتر دارد که رسانه نتواند نیاز اطلاعاتی مردم را برآورده سازد.

این‌استاد دانشگاه بیان کرد، شهروندان خبرنگاران باید کدهای اخلاقی را بدانند تا خبرهای که نشر می‌کنند، روان مردم را کمتر متاثر سازد.

برای وجود شهروند خبرنگاران حرفه‌ای، رسانه و نهادهای باید برنامه‌های آموزشی بیشتری در این زمینه داشته باشند.

در این کارگاه در مورد این موضوعات: از نگرانی روزنامه نگاران تا عامل تغییر در سیاست ها، تاریخچه شهروند خبرنگاری، رشد شهروند خبرنگاری، تاثیر گذاری شهروند خبرنگاری، خبر و منبع بودن در خبر ، ظهور خبرهای دروغ در بطن شهروند خبرنگاری و مطالعه موردی بحث شد.

به اشتراک بگذارید