پرش به محتوا

گشایش نمایشگاه هنر بدون مرز در هرات

نمایشگاه صنایع دستی تحت نام “هنر بدون مرز” به کمک مؤسسه “ودان افغانستان” در سالون علامه سلجوقی گشایش یافت.

این نمایشگاه امروز( شنبه، 15 قوس) افتتاح و در آن صنایعی دستی مانند، کیف، لوازم تزیینی، تابلوهای نقاشی و خطاطی به نمایش گذاشته شد.

برگزار کننده‌گان؛ هدف برپایی این نمایشگاه را بازاریابی تولیدات و صنایع دستی داخلی مستفیدین پروژه” ساخت افغانستان”  در بازارهای محلی، ملی و بین‌المللی می‌دانند.

عبدالرحمن مولوی‌زاده؛ رییس مؤسسه ودان افغانستان در زون غرب می‌گوید:” 50 تن از زنانی که در قسمت تولید و ساختن صنایع دستی مهارت داشتند، تولیدات‌ شان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند تا از این طریق برای محصولات‌ شان بازاریابی کرده تا استلاقیت مالی کسب کنند.

مولوی‌زاده افزود، کار روی این پروژه و صنایع دستی به نمایش گذاشته شده یک‌ونیم سال طول کشید و صنایع دستی تولید زنان مستفید از این پروژه در نمایشگاه‌های خارج از کشور نیز در معرض باز‌دیدکننده‌گان قرار گرفته است.

نصیره موسوی؛ از زنانی است که در این پروژه سهم داشته است و صنایعی دستی مانند کیف، دست‌کش و تولیدات دستی دیگر خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.

نصیره بیان می‌کند، روی صنایع دستی که امروز به نمایش گذاشتم، مدتی زیادی کار کردم. اما متأسفانه فروش این محصولات کمتر بوده و مردم به کارهای دستی وطنی اهمیت آنچنانی نمی‌دهند.

او خواستار حمایت‌های بیشتر دولت و مردم از تولیدات دستی هست.

پروانه حقیار در این نمایشگاه 12 تابلوی خطاطی خود را  به نمایش گذاشته است. وی با آنکه برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی را در بازاریابی محصولات ساخت دست مثبت می‌داند، اما از عدم توجه دولت و مردم به این صنایع نگران است.

او بیان می‌کند، در افغانستان کارهای هنری به‌ویژه صنایعی دستی داخلی آنچنان ارزشمند نیست اما در خارج از کشور صنایع دستی افغانستان فروش خوبی دارد.

خانم حقیار افزود، امیدوار هستم که دولت صنایع دستی که در داخل کشور تولید می‌شود در بازارهای بین‌المللی نیز بازراریابی کند.

در همین حال،  بازدید کننده‌گان این نمایشگاه می‌گویند که صنایع دستی این نمایشگاه  با کیفیت و زیبا استند، اما به دلیل قیمت بالا و پایین بودن وضعیت اقتصادی مردم شاید کمتر خریداری شود.

عاطفه، یکی از بازدیدکننده‌گان این نمایشگاه است وی می‌گوید:” از نظر من در ساخت تولیدات این نمایشگاه کار زیادی صورت گرفته است و ارزش این را دارد که به قیمت بالای خریداری شود و کار‌های که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند قابل توصیف است.

قابل ذکر است که نمایشگاه برای سه روز بر روی بازدید کننده‌گان و خریداران باز است.

گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید