پرش به محتوا

گشایش نمایشگاه صنایع دستی ” بهار بازار ” در هرات

شماری از زنان هرات فرآورده‌های دستی‌شان را طی یک نمایشگاه در معرض دید بازدید‌کننده‌گان قرار دادند.

این نمایشگاه که امروز(سه‌شنبه، 17حمل) گشایش یافت، در آن صنایع دستی زنان مانند کیف، لباس، وسایل تزئینی و مواد غذایی در 30 غرفه به نمایش گذاشته شد.

رومینا عثمانی رییس اتاق‌های تجارت و صنایع زنان در هرات می‌گوید:” ما نمایگشاه دایمی برای فروش صنایع دستی زنان در زون غرب نداریم، و این نمایشگاه‌های موقتی تنها دریچه‌ی است که زنان تولیدات دستی‌شان را برای فروش به نمایش بگذارند”.

 خانم عثمانی افزود، مقام‌های محلی برای ما وعده سپردند که نمایشگاه‌های دایمی را فروش صنایع دستی زنان ایجاد می‌کنیم، اما این وعده تا به حال عملی نشده است.

رییس اتا‌ق‌های تجارت و صنایع زنان بیان داشت، در سال گذشته نیز 15 نمایشگاه در ولایات مختلف برگزار شده بود و بانوان تجارت پیشه هرات نیز در آنها اشتراک داشتند و در صورتیکه شرایط مساعد باشد، در سال جاری نیز نمایشگاه‌های تولیدات دستی زنان را خواهیم داشت.

از سوی هم شماری از این زنان که تولیدات دستی‌شان را به نمایش گذاشتند بیان می‌دارند که برگزاری این نمایشگاه‌ها به فروش محصولات‌شان کمک می‌کند، اما اگر برای فروش صنایع دستی زنان نمایشگاه دایمی ایجاد شود، فروش این محصولات نیز بیشتر خواهد بود.

لیلا شریفی یک تن از زنان تجارت پیشه در هرات که در این نمایشگاه غرفه دارد، ابراز می‌دارد:” زنان تجارت پیشه مشکلاتی زیادی دارند که بسا از این مشکلات از سوی حکومت نادیده گرفته می‌شود و همین نادیده گرفته شدن باعث دلسردی زنان تجارت پیشه می‌شود.”

لیلا گفت: انجام فعالیت بیرون از خانه برای زنان به دلیل ممانعت‌های اجتماعی دشوار است و زمانی که با کمبود امکانات و نبود حمایت دولت همراه شود، این فعالیت‌ها به مراتب سخت‌تر می‌شود.

فاطمه از زنان دیگری است که یخن و کیف‌های دست‌دوزی‌اش را در این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار داده است، وی نبود نمایشگاه دایمی برای فروش صنایع دستی زنان از مشکلات عمده قلمداد کرده و از دولت خواهان ایجاد سهولت برای بانوان تجارت پیشه است.

او می‌گوید:” قبل از شیوع کرونا صنایع دستی ما فروش بیشتر داشت، اما حالا فروشات ما نسبت به گذشته کمتر شده است.

از سوی هم اداره محلی هرات می‌گوید که قرار است نمایشگاه دایمی برای سکتور خصوصی هرات افتتاح شود.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات بیان می‌دارد که این نمایشگاه در ناحیه هشتم شهر هرات ایجاد می‌شود، و زمینه بازاریابی بسیاری از تولیدات داخلی به شمول صنایع دستی زنان برابر خواهد شد.

قابل یاد آوری است که این نمایشگاه برای سه روز به روی بازدیدکننده‌گان باز است.

گزارش‌‍گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید