پرش به محتوا

گروه هنرسالار: با برس و رنگ به مبارزه نابسامانی‌های افغانستان می‌رویم

فریبا اکبری

کودکی که آغوشش را باز کرده، دختری که کتاب می‌خواند، دو جوانی که در عقب پیکره تراشیده‌ای بودا در کوه‌پایه‌های بامیان با حالت آکنده از خنده و کودکانی با کیف مکتب به روشنایی قدم می‌گذارند، نمایی از تابلویی است که چهره‌ی از افغانستان در سازمان ملل متحد به نمایش می‌گذارد.

این تابلو تحت نام “واقعیت‌های دیده نشده از افغانستان” توسط گروه هنر سالار به همکاری نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد طراحی شده است.

یما فرهاد، مسؤل گالری هنر سالار در صحبت با اخبار روز گفت: طرح و دیزاین این نقاشی تقریباً شش ماه قبل شروع شد و پس از تأیید و طی مراحل حقوقی آن، گروه هنر سالار در کابل به تکمیل نقاشی آن اقدام کرد و  مدت دو ماه را تکمیلی این نقاشی در بر گرفت.

آقای فرهاد بیان کرد، دو دختر و چهار پسر در مدت یک و نیم ماه روی این نقاشی کار کردند. روزانه بین هشت الی نُه ساعت روی این تابلو کار می‌کردند.

وی ابراز داشت، در تهیه این تابلو در اول نمونه‌های خاک سی‌و چهار ولایت افغانستان جمع آوری شد.

فرهاد اشاره کرد که نهاد هنر سالار یک نهاد غیر سیاسی است که در 24 ولایت افغانستان فعالیت دارد و قرار است که فعالیت خود را در ولایات دیگر نیز گسترش دهد.

اندازۀ این تابلو به درازای ۴ و پهنای ۲ متر است که در محل ویژه‌یی در مقر سازمان ملل متحد در نیویارک برای دایم به مثابۀ نمادی از هویت ملی افغانستان نصب و مزین می‌شود.

مراسم پرده برداری از این تابلو در ۲۸ جون ۲۰۲۱ در نیویارک با حضور انتونی گوتریش سرمنشی سازمان ملل متحد، عادله راز نمایندۀ افغانستان در سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

گروه هنر سالار گروهی است که فعالیت‌شان را با برس و رنگ از دیوارهای بتونی کابل آغاز کرد. این گروه از راه بازی کردن با رنگ نخستین بار چشمانی را در یکی از دیوارهای بتونی کابل با این شعار رسم کرد “من تو را می‌بینم” این چشم به سوی مخاطب خیره شده و آنان را از فساد و دزدی منع می‌کند.

یکی از کارهای دیگر که واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت تصویری بود از زنی که به نام حمیده برمکی که در یکی از حملاتی که حزب اسلامی مسوولیت آن را به دوش گرفته بود، کشته شد. این تصویر مقابل خانه حکمتیار با شعار پرواز را به خاطر بسپار نقاشی شده بود، اما چندی پس آن تصویر با رنگ ریزی از روی دیوار محو شد.

 این گروه از سال 2014 تا به حال فعالیت دارد و تا به حال 250 موضوع با موضوعات مختلف روی دیوارها در ولایات مختلف نقاشی کرده است.

به اشتراک بگذارید