پرش به محتوا

کسب‌وکار آنلاین، روزنه‌ی امید برای دختران هرات

ساعت‌ها در فضای مجازی، از صفحه‌یی به صفحه‌ی دیگری دنبال جذب مشتری، برای فروش و معرفی تولیداتش است.

ملینا یما احمدی، دختر جوانی که تلاش دارد از طریق صفحات مجازی، به صورت آنلاین کسب درآمد کند.

خانم احمدی که دانشجوی سال سوم دانشکده‌ی ادبیات است، می‌گوید بعد از وضع محدودیت‌ها در بخش تحصیل و آموزش دختران، به کسب‌وکار آنلاین روی آورده‌ است و اکنون نه تنها برای خودش بلکه به شماری از بانوان دیگر نیز زمینه‌ی‌‌ کار فراهم کرده ‌است.

احمدی از احساس‌اش چنین سخن می‌زند: «هیچ چیزی جای درس و تحصیل را نمی‌گیرد، اما از این که حالا کار می‌کنم و برای ۲۰ تن از دختران زمینه کار ایجاد کردم، واقعاً خوشحال هستم. کار ما فروشات است، لوازم تزئینی، آرایشی و لباس می‌فروشیم.»

در همین حال، ملینا می‌افزاید که با وضع محدودیت بر کار زنان در بیرون از خانه، او توانسته هم‌چنان به کار خود در خانه ادامه دهد و هم اکنون در حال توسعه‌ی کار‌و بارش در هرات و سایر ولایت‌های کشور است.

 ملینا در مورد کسب‌وکارش چنین می‌گوید: «خدا را شکر حالا بازار کار خوب است، و نه تنها در هرات بلکه در دیگر ولایت‌ها مثل کابل، بلخ هم ما مشتری داریم که آنلاین سفارش می‌دهند و ما هم فعلاً از طریق دوستان برای‌شان محصول را روان می‌کنیم تا اینکه کم کم در هر ولایت تیم مجهز بسازیم.»

احمدی، از مسئولان حکومتی می‌خواهد تا به زنان و دختران اجازه‌ی کسب‌وکار و فعالیت در جامعه را بدهند، زیرا به باور او، شمار زیادی از زنان نان‌آوران خانواده‌های‌شان هستند و برای تأمین نفقه‌ی فامیل‌شان نیاز دارند تا کار کنند.

او ادامه می‌دهد: «زنان و دخترانی‌که همرای من کار می‌کنند، بیش‌ترشان نیاز مالی دارند و از لحاظ اقتصادی مشکلات‌هایی دارند. نه تنها این زنان بلکه خیلی از زنان دیگری هم هستند که نیاز به حمایت مالی دارند تا نفقه‌ی خانواده‌های‌شان را پیدا کنند.»

از طرفی هم، بهناز سلجوقی رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان زون غرب می‌افزاید که آنان تلاش دارند تا از طریق نهادهای امداد رسان از زنان حمایت کنند.

خانم سلجوقی چنین می‌گوید: «شمار زیادی از دخترها و زنان نه تنها به کارهای آنلاین بلکه کسب و کار خانگی و تجارت‌های کوچک روی آوردند، ما چندین بار همرای نهادهای امداد رسان جلسه برگزار کردیم و تلاش داریم تا این زنان شاغل را به آنان معرفی کنیم تا از آنان حمایت مالی کنند.»

گفتنی است که در گوشه و کنار هرات، شمار زیادی از دختران همانند ملینا کسب‌وکارهای کوچک خودشان را راه ‌اندازی کرده‌اند و تلاش دارند تا از لحاظ مالی مستقل و نان‌آوران خانواده‌های‌شان را از لحاظ مادی کمک کنند.

گزارش‌گر: کبرا سالاری

به اشتراک بگذارید