پرش به محتوا

کاهش بیش از ۵۰ درصدی محصولات انجیر و عسل در هرات

شماری از دهاقین در هرات از کاهش ۵۰ درصدی محصولات عسل، انگور و انجیر در هرات خبر می‌دهند.

این دهاقین می‌گویند به دلیل سردی بیش از حد زمستان گذشته اکثریت محصولات زراعتی‌شان از بین رفته است.

محمد جعفری رئیس یکی از شرکت‌های زراعتی می‌گوید:” امسال به مدت سه سال متواتر است که به خشک‌سالی رو‌به‌رو شدیم که این خشک‌سالی‌ها صدمه‌های زیادی را به دهاقین ما وارد کرده است. در کنار این که محصولات زراعتی کاهش یافته است همچنان باعث کاهش تولید عسل نیز شده است. سال‌های قبل ما از یک کندو ۱۰ الی ۱۱ کیلو عسل برداشت می‌کردیم اما امسال از همان کندو‌ها چهار الی پنج کیلو عسل برداشت داریم.”

همچنان مسوولان در ریاست زراعت و مالداری از کاهش محصولات‌ زراعتی چون انگور و انجیر خبر داده می‌گویند: عوامل مختلف از جمله خشک‌سالی و سردی زمستان گذشته باعث کاهش محصولات انگور و انجیر شده است.

باید گفت که امسال قیمت میوه‌ها نیز به دلیل این کاهش در بازارهای هرات افزایش یافته است.

بهادری رئیس اطاق زراعت و محصولات هرات می‌گوید :” متأسفانه امسال نسبت به سال گذشته در بخش انگور چهل فیصد کاهش داریم. به دلیل سرمازدگی در زمستان گذشته در بخش انجیر هم محصولات‌مان نسبت به سال پار بسیار کم و ناچیز است.”

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ریاست زراعت و مالداری هرات امروز یک نمایشگاهی را تحت نام « هفتمین جشنواره انگور، انجیر و عسل» برگزار نموده است.

مسوولان در ریاست زراعت هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترقیب، تشویق و بازاریابی به دهاقین عنوان کرده‌اند.

پیر محمد حلیمی رئیس زراعت و مالداری هرات می‌گوید:” با وجود خشک‌سالی و کاهش محصولات، ما تلاش کردیم که یک نمایشگاه برگزار کنیم تا بتوانیم از این طریق با دهقانان همکاری کنیم.”

در این نمایشگاه بیش از ۴۰ غرفه موجود است که در آن محصولات زراعتی و تولیدی هرات چون انگور، انجیر، عسل، انواع محصولات تولیدی دیگر به نمایش گذاشته است.

باید گفت که این نمایشگاه در ریاست زراعت و مالداری هرات برگزار شده که به مدت سه روز به روی عموم مردم باز است. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مختص آقایان است و روز جمعه مربوط خانم‌ها است.

به اشتراک بگذارید