پرش به محتوا

رونمایی از نتایج پژوهشی تحت نام ” تاثیر سریال‌های بر سبک زندگی زنان” در هرات

نتایج یک پژوهش تحت عنوان تأثیر سریال‌های ترکی روی سبک زندگی زنان هرات در دفتر تیکا (آژانس همکاری‌های کشور ترکیه) رونمایی شد.

این پژوهش توسط سید محمد فقیری استاد دانشگاه انجام شده است.

آقای فقیری در مورد یافته‌های این پژوهش بیان می‌دارد، این تحقیق به صورت میدانی انجام شده و یافته‌های آن نشان می‌دهد که سریال‌های ترکی روی سبک زندگی زنان در هرات تأثیر مستقیم داشته است.

فقیری می‌افزاید، این پژوهش نشان داد که سریال‌های ترکی پنج تأثیر مهم روی مخاطبان افغان داشته است و این اثرات می‌تواند فرهنگی، اجتماعی، گرایش‌های مد و زیبایی و محیطی باشد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت که نیاز است که زوایای مختلف این سریال‌های مورد بررسی قرار گیرد.

با این حال، محمد رفیق شهیر رییس شورای متخصصان هرات با آنکه از فعالیت‌های دفتر تیکا در هرات ابراز قدردانی می‌کند، می‌گوید:” باید زوایای خشونت‌آمیز که در سریال‌های تلویزونی و رسانه‌های کشور پخش می‌شود مورد ارزیابی قرار گیرد.

از سوی هم مسوولان رسانه‌ها می‌گویندکه مشکل جامعه ماست که نمی‌توانند از جنبه‌های مثبت این سریال‌ها استفاده کنند و این سریال‌ها در کنار سرگرمی جنبه‌ی آموزشی نیز دارد.

سید اسماعیل ایثار رحیمی مسوول ترقی گروپ بیان می‌کند که استفاده از سریال‌های ترکی بر می‌گردد به جامعه سنتی ما و اگرچه این سریال‌ها بیننده‌های زیاد دارد، اما شماری از افراد افراط‌گرا با نشر آن مشکل دارند.

از سوی هم عزیز نیکیار، روزنامه نگار در هرات می‌گوید:” آموختن از رسانه نیاز به مخاطب فعال دارد که متأسفانه در افغانستان چنین نیست.

وی افزود، به دلیل توجیه اخلاقی خشونت در سریال‌های ترکی، بیشتر مخاطب را در جامعه جذب می‌کند و رسالت رسانه در حال حاضر این است که بیشتر به نیاز مخاطب توجه کند، بنابراین پخش سریال‌های ترکی در افغانستان  نیاز است که مورد بازنگری قرار گیرد.

این روزها سریال‌های ترکی در افغانستان بازار گرمی دارد، اگرچه این سریال‌های در افغانستان بیننده‌های زیادی دارد، اما آگاهان رسانه می‌گویند که این سریال‌های بدون نیاز سنجی مخاطبان نشر می‌شود.

گزارش‌‍گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید