پرش به محتوا

نگارخانه مسجد جامع بزرگ هرات افتتاح گردید

نگارخانه مسجد بزرگ جامع هرات همزمان با برگزاری نمایشگاه دایمی آثار نفیس قرآنی و خطاطی‌های استاد محمد علی عطار هروی امروز پنجشنبه،(27 قوس) افتتاح گردید.

مسوولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گویند که در این نمایشگاه نسخه‌های قرآنی خطی و چاپی که مربوط به هشتاد تا نود سال قبل می‌شود، در معرض دید بازدیدکننده‌گان قرار گرفته است.

جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر در ریاست اطلاعات بیان می‌کند، این نمایشگاه دایمی بوده  و 200 اثر در آن به نمایش گذاشته شده است که بیش از 100 اثر آن مربوط به محمد علی عطار هروی است.

وی افزود، این آثار به نمایش گذاشته شده از سال‌های قبل نیز در مسجد جامع هرات نگهداری می‌‌شد و از امروز به بعد این آثار در نگارخانه مسجد جامع هرات موجود بوده و به طور دایمی به روی بازدیدکننده‌گان باز خواهد بود.

از سوی هم آگاهان در هرات می‌گویند، دستآوردهای دولت در قسمت جمع‌آوری آثار این چنینی از گوشه و کنار کشور چشم‌گیر نبوده است.

ولی شاه بهره، آگاه فرهنگی با آنکه از کارگزاران این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد، اما بیان کرد که آثار ارزشمند زیادی در افغانستان وجود دارد، که نیاز به کاوش و توجه بیشتر دولت‌مردان و مردم کشور دارند.

وی می‌گوید:” متأسفانه دستآوردهای دولت در قسمت توجه به این آثار چشم‌گیر نبوده است.

محمدعلی عطار هروی یکی از هنرمندان برجسته‌‌ی هنر خطاطی در افغانستان است او آثارش را بدون دریافت پول و یا چیزی دیگری اهدا می‌کرد، گفته می‌شود که بسیاری از آثار این خوش‌نویس نام‌دار در دوران جنگ از بین رفته است.


گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید