پرش به محتوا

نمایشگاه”سیاه‌مشق‌های عاشقانه” آثاری از عبدالحکیم کریم‌زاده

“سیاه مشق‌های عاشقانه” نمایشگاهی از آثار خوشنویسی عبدالحکیم‌ کریم‌زاده امروز شنبه (22قوس) در سالون علامه صلاح‌‌الدین سلجوقی گشایش یافت.

این نخستین نمایشگاه انفرادی سیاه ‌مشق در ولایت هرات است.

عبدالحکیم کریم‌زاده از آموزگاران انجمن خطاطان ولایت  هرات است که این نمایشگاه را به صورت انفرادی برگزار کرده است.

آقای کریم‌زاده می‌گوید:” 44 اثر را که امروز به نمایش گذاشته شده حدود دو دهه روی آنها کار کردم، اما بیشترین کارهای انجام شده این نمایشگاه بین سال‌های 1396 تا 1399 خورشید بوده است.

وی می‌افزاید، اگر دولت خطاطان و هنرمندان را حمایت نکند، هنرمندان دلسرد شده و این هنرها نیز به نانودی خواهد کشید.

از سوی هم، احمد جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، بیان می‌دارد که در این اواخر هیچ هنرمندی به سبک سیاه‌مشق و به صورت انفرادی نمایشگاهی نداشته است. برگزاری این نمایشگاه می‌تواند تشویق هنرمندان خوشنوسی در سبک ساه‌مشق و پرپاری حوزه‌ی خوشنویسی در کشور به دنبال داشته باشد.

آقای ضرغام می‌گوید:” هنر خوش‌نویسی در سال روان ثبت وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور شده است و ما تلاش این داریم که این هنر را ثبت سازمان یونسکو بسازیم”.

ضرغام افزود، آثار خوش‌نویسی در خارج از کشور نیز علاقه‌مندان خود را دارد و ممکن است که در سال گذشته 50 اثر از آثار خوش‌نویسان هرات به فروش رسیده باشد.

 با این حال، بازدیدکننده‌گان با اینکه این نمایشگاه را زیبا توصیف می‌کنند، اما شرایط حاکم جامعه افغانستان را مانع توجه مردم به هنر به ویژه خطاطی می‌دانند.

مهتاب، از بازدیدکننده‌های این نمایشگاه است وی نیز اظهار می‌دارد، دغدغه‌های بسیاری که در زنده‌گی امروز مردم جامعه ما وجود دارد، آنها را از توجه به هنر باز می‌دارد.

گفتنی است سیاه مشق یکی از رشته‌های خوش‌نویسی که در آن خوشنویس با نوشتن برخی حروف، کلمات و جملات به‌صورت تکراری یا متقاطع، کمپوزیسیون ویژه خود را خلق می‌کند.

فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید