پرش به محتوا

معلولین و قربانیان جنگ در افغانستان خواهان آتش‌بس هستند

جمعی از معلولین زون غرب کشور با گردهم‌آمدن در یک کنفرانس مشورتی صلح، خواهان آتش‌بس شدند و از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهند از قربانیان جنگ در کشور معذرت‌خواهی کنند.

این معلولین بیان می‌کنند که طرف‌های درگیر جنگ افغانستان باید به قربانیان جنگ غرامت بپردازند.

 وکیل احمد نیک‌زاد مسوول برگزاری این کنفرانس مشورتی بیان می‌دارد، هدف از برپایی این کنفرانس رساندن صدای معلولین و قربانیان جنگ افغانستان به گوش هیأت مذاکره کننده صلح افغانستان است.

وی که یکی از قربانیان جنگ در افغانستان است بیان می‌دارد:” من در اثر جنگ معلول شدم، خانه خود را از دست دادم و مهاجرت کردم، اما متأسفانه از سوی هیچ گروهی توجهی به ما نشده است.”

وی می‌افزاید که در جنگ این مردم ملکی هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند و آتش بس و ختم جنگ می‌تواند مرحمی برای قربانیان جنگ باشد.

شماری از این معلولین نیز خواهان عذر خواهی طرف‌های درگیر جنگ از قربانیان هستند.

امید حقجو، از قربانیان جنگ در افغانستان اظهار می‌دارد :” خواست ما از طرف‎های گفتگو کننده صلح کشور این است که به خواست معلولین  توجه کنند و ما را در آن سهم دهند .”

مهناز رسولی نیز از قربانیان جنگ در کشور است که پاهایش را در  انفجار ماین از دست داده است وی بیان می‌کند، معلولین جنگی و قربانیان جنگ در افغانستان افرادی‌اند که کمتر به آنها توجه شده است، ما امروز جمع شدیم تا بگوییم، باید صدای ما شنیده شود، و برای قربانیان جنگ در افغانستان غرامت پرداخت شود.

عبدالرحیم صیفی از دادخواهان حقوق معلولین است وی اظهار داشت، صلح و آتش‌بس واقعی را یگانه عنصر دخیل برای آرامش حداقلی قربانیان جنگ دانسته و خواهان سهم‌دهی معلولین و قربانیان جنگ در مذاکرات صلح است.

وی می‌گوید:” علاوه بر اینکه در جنگ یک پایم را از دست دادم، از لحاظ روحی نیز تحت تأثیر این جنگ بوده‌ام.”

وی همچنان افزود، طرف‌های درگیر جنگ باید اشتباه‌شان را پذیرفته و از قربانیان جنگ عذر‌خواهی کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سال گذشته میلادی اعلام کرده بود؛ بیشتر از ۲۹ هزار نفر یکی از اعضای بدن‌شان را در نتیجه ماین و مواد منفجره در افغانستان و از دست دادند تحت مداوای مراکز صلیب سرخ هستند.

گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید