پرش به محتوا

صرافان کشور تصمیم جوبایدن در مورد پول آزاد شده افغانستان را غیر عادلانه خواندند

اعضای شورای سرتاسری صرافان در کشور در واکنش به تصمیم اخیر جو‌بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده در مورد پول‌‌های آزاد شده‌ی افغانستان دست به اعتراض زدند.

این صرافان خواهان لغو فرمان بایدن در مورد پول‌های آزاد شده‌ افغانستان شدند.

در هرات نیز شماری از صرافان در یک حرکت اعتراضی اعتصاب کاری نموده و از جامعه‌ جهانی خواهان عملکرد جدی در این مورد هستند.

بهاءالدین رحیمی، رییس اتحادیه صرافان ولایت هرات بیان می‌کند که ذخایر پولی افغانستان که رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته 3.5 میلیارد آن به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر بدهد، پشتوانه‌ی اقتصاد کشور است و اگر این ذخایر ارزی نابود شود اقتصاد کشور فروخواهد پاشید.

وی این اقدام جوبایدن را حیف و میل پول‌های افغاستان می‌داند.

او افزود، از جامعه جهانی می‌خواهیم که در این راستا اقدامات جدی داشته باشند و نگذارند که حقوق مردم افغانستان پایمال شود.

محمد عوض استانکزی یک تن از صرافان در ولایت هرات  ابراز داشت، پولی که از افغانستان نزد امریکا است نه از امارت اسلامی است و نه هم از جمهوریت بلکه از مردم افغانستان است و نباید  این پول حیف و میل شود.

غلام حسن جاوید جعفری، یکتن دیگر از صرافان در ولایت هرات می‌گوید:” ما این جا جمع شدیم برای دادخواهی از ملت افغانستان که اعلام بداریم این تصمیم جوبایدن خلاف اصول انسانی و اخلاقی است و باید این فرمان را لغو کند.”

 وی افزود در حادثه ۱۱ سپتامبر مردم افغانستان نقشی نداشته‌اند بنابراین عاقلانه نیست که پول مردم افغانستان برای قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر داده شود.

در این اواخر جوبایدن، رییس جمهور امریکا فرمان آزادسازی پول منجمد شده افغانستان را امضا کرد که براساس این فرمان از این پول آزاد شده 3.5 میلیارد آن برای قربانیان حملات 11 سپتامبر اختصاص یافته است.

قابل ذکر است که این فرمان رییس جمهور امریکا واکنش‌های تند ملی و بین‌المللی را برانگیخت.

به اشتراک بگذارید