پرش به محتوا

زنگ معارف 1400؛ 320 هزار کودک در هرات از رفتن به مکتب محروم‌اند

همزمان با آغاز سال تعلیمی و نواخته شدن زنگ معارف 1400 خورشیدی، مسوولان معارف هرات می‌گویند که 320 هزار طفل  به دلایل مختلف از رفتن به مکتب محروم هستند.

رییس معارف هرات در مراسم آغاز سال تعلیمی گفت که ناامنی دلیل عمده نرفتن به مکتب این اطفال نیست، بلکه باورهای غلط و فقر اقتصادی باعث شده که مردم اطفال‌شان به ویژه دختران را به مکتب روان نکنند.

ذکریا رحیمی رییس معارف هرات ابراز داشت، “امسال در حدود 50 هزار طفل را جذب مکتب‌ها خواهیم کرد که در حدود 20 درصد افزایش اطفال شامل شده به مکتب را نسبت به سال قبل خواهیم داشت”.

وی همچنان بیان داشت هیچ مکتبی در هرات به دلایل امنیتی بسته نیست و همه ساله معارف از مکتب‌ها در هرات نظارت دارد، اما معارف این ولایت به پنج هزار معلم ضرورت دارد.

با آنکه رییس معارف هرات تأکید دارد که هیچ مکتبی در هرات به دلیل نا‌امنی بسته نیست، اما اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند که نا‌امنی از چالش‌های عمده فرا راه دانش‌آموزان است و در بعضی از نقاطی که امنیت وجود ندارد اطفال به ویژه دختران نمی‌توانند به مکتب بروند.

داکتر مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید:” نباید نا‌امنی معارف را متأثر بسازد و اگر معارف آسیب ببیند، تمام زیرساخت‌ها متزلزل خواهد شد.

این عضو شورای ولایتی هرات افزود، نا‌امنی روز به روز بیشتر می‌شود و تعدادی از شاگردان به دلیل نا‌امنی به راحتی به مکتب‌ها حضور پیدا کرده نمی‌توانند و این یکی از نگرانی‌های است که مسوولان امنتی باید به آن توجه جدی داشته باشند.

از سوی هم سید عبدالوحید قتالی والی هرات، گفت که محیط شهر از جهت‌های مختلف به پرورش اطفال کمک می‌کند، اما در ولسوالی‌ها به دلیل جنگ و نا‌امنی کودکان نیاز به توجه بیشتر دارند.

والی هرات افزود، در سال 1400 زمان تجربه گلوله برای کودکان نیست و امیداریم که اطفال افغانستان دیگر جنگ را تجربه نکنند.

قابل ذکر است ولایت هرات یک میلیون و 40 هزار دانش آموز و120 هزار معلم و بیشتر از 1200 نهاد تعلیمی وجود دارد.

گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید