پرش به محتوا

زنان و کار آفرینی

این کارگاه خیاطی را راه اندازی کردم تا نه تنها خودم از لحاط مالی مستقل باشم بل یک دست کمک به خانم‌های دیگر نیز شوم.

این‌ها سخنان خانمی است که یک کارگاه خیاطی را ایجاد کرده و برای بیش از 40 خانم دیگر نیز زمینه‌ی کار را مساعد ساخته است.

خانم احمدی که مسوول این کارگاه خیاطی است می‌گوید که آنان کار خود را از یک پایه چرخ آغاز کرده اما در اثر تلاش‌های‌شان فعلاً موفق شدند که تعداد چرخ‌ها را به 50 پایه گسترش بدهند.

خانم احمدی در صحبت با خبرنگار اخبار روز گفت” از زمانی‌که دانشجو بودم علاقه‌ی خاصی به حرفه‌ی خیاطی داشتم تا این که کار خود را از یک پایه چرخ آغاز و در نهایت موفق شدم که کارم را گسترش بدهم. خیلی خوشحال هستم که توانستم کارآفرینی کنم و در کنار خود چند خانم دیگر را نیز مشغول به کار کنم.”

این کارگاه به هزینه شخصی این خانم ایجاد شده که انواع لباس‌های زنانه و طفلانه چون لباس گند افغانی، کُت شلوار، مانتو و لباس‌های مُد روز را تولید می‌کنند.

این خانم‌ها در تلاش‌اند که کالای خود را به خارج از کشور نیز صادر کنند.

خانم احمدی گفت آنان کالای با‌ کیفیت را با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کنند، که این خود باعث شده که آنان در بازار مشتری‌های زیادی را جذب کنند. این خانم‌ها در تلاش‌اند که یک فروشگاه لباس را نیز در سطح شهر ایجاد کنند.

در این کارگاه اکثریت خانم‌های بیوه زنی مصروف کار‌اند، که نان آور فامیل‌شان هستند.

در کنار این همچنان دختر خانم‌های جوان نیز در این کارگاه در تلاش یادگیری حرفه‌ی خیاطی هستند.

مسوول این کارگاه گفت از زمان بسته شدن دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها دختر خانم‌های دانشجو نیز به حرفه‌ی خیاطی روی آوردند.

در همین حال زنانی‌که در این کارگاه مصروف دوخت انواع لباس‌ها هستند می‌گویند ایجاد چنین مکان‌های به نفع زنان بوده و باعث می‌شود که زنان نیز خودکفا شوند.

مینا سروری که مدت یک سال است در این کارگاه کار می‌کند؛ می‌گوید” از زمانی‌که مکاتب بسته شد تصمیم گرفتم که به خاطر تغییر حالت روحی خود حرفه حیاطی را یاد بگیرم. فعلاً از زمانی‌که اینجا آمده‌ام توانستم که مهارت‌های خود را زیاد کنم و در کنار این‌که یک دست کمک به فامیل هستم همچنان روی روحیه من هم این کار زیاد مؤثر تمام شده است.”

این خانم‌ها از مسوولین دولتی می‌خواهند که جلو واردات خارجی گرفته شود تا مردم بتوانند از کالای تولیدی کشور خود استفاده کنند.

همچنان این خانم‌ها از مردم خواهش می‌کنند که به خاطر دست‌یابی به خودکفایی کشور از محصولات داخلی حمایت کرده و به جای کالای خارجی از تولیدات داخلی کشور استفاده کنند.

روهیدا امیری یکی دیگر از این خانم‌ها می‌گوید” ما زنان نباید ناامید شویم باید تلاش کنیم که از این وضعیت استفاده مفید کنیم و در شرایط کنونی که خانم‌ها نمی‌توانند تحصیل کنند خوب است که مهارت سازی کنند و تلاش کنند که کدام حرفه و هنری را یاد بگیرند تا که از لحاظ مالی خودکفا شوند.”

این سخنان در حالی بیان می‌شود که در این اواخر مسوولین اتاق تجارت و صنایع زنان برای گسترش و بازاریابی نمایشگاه‌های مختلفی را برگزار کرده است.

گزارشی از فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید