پرش به محتوا

زنان ولسوالی پشت‌کوه ولایت هرات خواهان تأمین امنیت هستند

شماری از زنان ولسوالی پشت‌کوه ولایت هرات در طی همایشی خواهان تامین امنیت این ولسوالی شدند و از طرفین درگیر جنگ در افغانستان خواستند که آتش‌بس کنند.

این همایش امروز(چهارشنبه، 8 دلو)  تحت نام حمایت زنان از صلح برگزار شد.

مسوولان برگزار کننده این همایش می‌گویند که هدف این برنامه بلند کردن صدای زنان مناطق نا‌امن به ویژه ولسوالی پشت‌کوه برای حمایت از صلح و ختم جنگ در افغانستان است.

نسیمه درویشی برگزار کننده این همایش می‌گوید:” زنان مناطق نا‌امن بیشتر ضربه را از جنگ خورده‌اند و کسانی‌اند که به امکانات دسترسی ندارند و نمی‌توانند صدای خود را به گوش مسوولان برسانند و من امیدوارم که این برنامه بتواند تأثیر داشته باشد برای ختم جنگ و تأمین امنیت ولسوالی پشت‌کوه.

از سوی هم شماری از زنانی که طی جنگ‌ها در ولسوالی‌ها اعضای خانواده‌شان را از دست دادند می‌گویند که از جنگ خسته شدند و دیگر نباید خانواده‌ای بی‌سرپرست و مادری از جنگ داغ‌دیده شود.

آمنه از زنانی که پسرش در جنگ‌ها آسیب دیده است، او می‌گوید:” پسرم یک فرد ملکی است که در جنگ بین طالبان و دولت آسیب دیده است و دیگر کار کرده نمی‌تواند و با زخمی شدن او دیگر وضعیت اقتصادی ما ضعیف شده و مهاجر شدیم”.

او بیان می‌کند، جنگ، مادرها را داغدیده‌ کرده و نباید این داغدیده‌گی‌ها ادامه پیدا کند.

سهیلا دختری است که پدرش را در نا‌امنی‌های افغانستان از دست داده است.

سهیلا می‌گوید:” ما زنان بیشترین آسیب دیده‌گان جنگ هستیم و اگر در افغانستان صلح بیاید، حاضرم خون پدرم را ببخشم”

با این حال، سکینه حسینی عضو شورای ولایتی هرات در حالیکه برگزاری این برنامه‌ها را برای بلند کردن صدای قربانیان جنگ در افغانستان مثبت ارزیابی می‌کند، اما بیان می‌کند که من نسبت به مذاکرات صلح افغانستان خوش‌بین نیستم و کند پیش رفتن مذاکرات صلح نگرانی از وضعیت آینده زنان را نیز با خود به دنبال داشته است.

گفتگوهای صلح افغانستان که در اوایل جنوری 2021 میلادی در قطر آغاز شد از چندی بدیسو به کندی پیش می‌رود. دولت افغانستان طالبان را مقصر این کندی می‌داند.

گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید