پرش به محتوا

زنان: طالبان باید حضور ما را بپذیرند؛ طالبان: می‌پذیریم در چوکات اسلام

بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی، شماری زیادی از زنان با راه‌اندازی همایش‌ در ولایت‌های مختلف خواهان حقوق اساسی خود شدند و از طالبان خواستند که در تشکیل دولت جدید حضور زنان نباید نادیده گرفته شود

این زنان بیان داشتند که امیدواریم طالبان رفتاری را که ۲۰ سال پیش با زنان داشتند تکرار نکنند. در مقابل طالبان نیز پس بدست گرفتن حکومت، بارها تأکید کردند که نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییر کرده‌اند و حق کار و تحصیل زنان برای‌شان قابل پذیرش است.

شیما صدیقی از زنان فعال در ولایت نیمروز است. وی در صحبت با خبرنگار تخصص بیان کرد، طالبان در اوایل تعهد کرده بودند که با کار و تحصیل زنان مشکلی ندارد، اما حذف وزارت امور زنان و ممانعت دختران از تعلیم نشان داد که طالبان به تعهدات‌شان نگرانی ایجاد کردند.

وی گفت:حکومتی که زنان در آن سهم نداشته باشند و حضور فعال در تمام بخش‌ها نداشته باشند، نه می‌تواند پذیرش جهانی کسب کند و نه هم رضایت کل جامعه را در قبال دارد.

این زن فعال بیان کرد:«خواست ما این است زمانی‌که برای حقوق انسانی و اسلامی خود دادخواهی می‌کنیم باید، پاسخ قناعت بخش برای ما داده شود.»

این در حالیست که امارت اسلامی وجود وزارت امور زنان را غیر ضروری پنداشته و گفته‌اند که به جای اداره روی کار خواهند آورد که بیشتر به نفع مردم باشد.

زهره کریمی یکی دیگر از فعالان حقوق زن در هرات بیان می‌دارد،‌ در تجمعات اعتراضی زنان خواستار کار و تحصیل‌شان شدند، اما طالبان چندی پیش اعلام کردند که مکاتب دخترانه لیسه تا امر ثانی تعطیل است.

کریمی افزود، خواست این زنان باید در نظر گرفته شود و به زنان و جوانان توجه بیشتر صورت بگیرد تا ما شاهد رشد و شگوفایی کشور در بخش‌های مختلف باشیم و اگر زمینه کار و تحصیل برای زنان و جوانان ما مساعد باشد، فکر نمی‌کنم که کسی کشور را ترک کند.

از سوی هم رهبران و سخنگو‌های امارت اسلامی در نشست‌های خبری و مصاحبه‌های متفاوت گفته‌اند که جامعه افغانستان به فعالیت زنان و مردان این کشور نیاز دارد و زنان نیز می‌توانند که در چارچوب شریعت اسلامی در بخش‌های مختلف کار کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی نیز گفته که دولت فعلی موقت است و با درنظر داشت قوانین شریعت تلاش می‌شود در دولت آینده برای زنان نیز پست‌هایی وجود داشته باشد.

وی به شبکه (‌بی .اف . ام) گفته‌: این یک شروع است، اما ما کرسی‌هایی برای زنان در نظر می‌گیریم، آن‌ها می‌توانند بخشی از دولت باشند، این مرحله دوم خواهد بود.

چند هفته پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در کشور طالبان دروازه مکاتب به روی پسران و دختران گشوده شد، البته در اطلاعیه گفته شده که دختران تا صنف ششم حضور یابند. این اعلامیه وزارت تحصیلات واکنش‌های را با خود به همراه داشت بسیاری از زنان و نهادهای بین‌المللی از طالبان خواستند که به زودی دروازه مکاتب به روی تمام دختران از صنف اول تا دوزدهم بگشایند و این طوری برداشت شد که گویا طالبان مانع تحصیل دختران از صنف ششم به بعد می‌‌شوند، اما پس از آن، وزارت معارف کشور با نشر اعلامیه گفت که کار روی شروع مکاتب دخترانه از صنف ششم به بعد نیز جریان دارد.

در اعلامیه که روز جمعه، ۲میزان به نشر رسیده آمده که کار روی طرح بازگشایی مکاتب اناث جریان دارد که نتیجه بعدا از طریق صفحه رسمی وزارت معارف با مردم شریک ساخته خواهد شد.

سازمان‌های بین‌المللی نیز تأکید کرده‌اند که امارت اسلامی باید حقوق اساسی زنان را به رسمیت بشناسد و به آنان در حکومت سهم داده شود.

ناگفته نماند که در حال حاظر تمام پوهنتون‌های خصوصی دروس‌شان با حضور دختران فعال است و کسی مزاحم ادامه تحصیل آنها نگردیده است

به اشتراک بگذارید