پرش به محتوا

زنان روستانشین هرات: کشاورزی تنها منبع درآمد ماست

روستاهای هرات، جایی که نه تنها مردها مصروف کشاورزی هستند، بلکه زنان بسیاری نیز همانند مردها کشاورزی می‌کنند. این زنان کشاورز می‌گویند که از بام تا شام سرگرم کشاورزی اند و نظر به آب‌وهوای هر منطقه‌، فرآورده‌های مختلفی کشت می‌کنند.

آن‌ها می‌‌افزایند که در این زمینه تاکنون کدام آموزش معیاری ندیده اند و کشاورزی را از خانواده‌های‌شان آموخته اند.

سیما و بی‌بی‌ گل دو تن از زنان کشاورز در ولسوالی انجیل هرات می‌گویند:

«پنج شش سال می‌شود که ما کشت می‌کنیم، بادنجان، بامیه، اسفناج، ترکاری، کشت می‌کنیم که نصف آن را می‌فروشیم و مقداری به همسایه‌های خودم می‌برم برای من می‌فروشند. همین‌ها را خرج بچه‌هایم می‌کنم».

«نه، آموزش چیزی تا به حالا برای ما ندادند، کسی تا حالا برای ما گفت‌وگویی (رهنمایی) نکرده، آموزشی چیزی ندادند. از کودکی که کشت‌وکار دیدیم، مثلا پدرم کشت‌وکار می‌کردند ما هم همرای‌شان می‌رفتیم و حالا خود ما می‌‌فهمیم (راه‌ و روش) کشت‌وکار را».

سیما که کشاورزی را از پدرش آموخته است و سال‌های زیادی می‌شود سرگرم کشاورزی‌‌ست، در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار روز می‌گوید که کشاورزی تنها منبع درآمد آن‌ها است و شمار بسیاری از زنان در روستاها، از راه کشاورزی نیازهای روزمره‌ی خانواده‌های‌شان را تامین می‌کنند.

او می‌گوید: «این جا چون دِه است، اکثر زنان باغ‌داری می‌کنند، مالداری می‌کنند، کشاورزی می‌کنند که بعضی از آن‌ها بیوه هستند، بعضی‌ از آن‌ها، شوهرهای‌شان به ایران هستند و بعضی هم همرای مردهای خانه‌ی‌شان کشاورزی می‌کنند، کار دیگری نیست این‌جا».

از سویی هم، مسئولان محلی در ریاست زراعت این ولایت می‌گویند که بیش از ۲۰ هزار فامیل در برخی از ولسوالی‌های این ولایت مصروف کشاورزی اند.

آن‌ها علاوه می‌کنند که تاکنون آمار دقیق مربوط به تعداد خانم‌های کشاورز در این ولایت در دست نیست.

مسئولان محلی این ولایت تصریح می‌کنند که تلاش دارند تا در سال روان، سمینارهای آموزشی برای زنان کشاورز این ولایت برگزار کنند.

بشیراحمد احمدی، مسئول ترویج ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات، در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار روز می‌گوید:

«ما و شما به هرات، تقریبا به همین چند ولسوالی تقریبا حدود، بیست هزار فامیل دهقان داریم، زمانی که می‌گوییم فامیل دهقان یعنی خانم‌ها هم جزیی از آن‌ها هستند، یعنی سروی دقیقی نشده که چند خانم است. یعنی ما فامیل‌های دهقان در همین بخش زراعت و مالداری اشتغال‌زایی دارند، حدود بیست‌هزار فامیل می‌شود که در آن‌جا طفل‌ها هم است، خانم‌ها هم است.»

بربنیاد معلومات مسئولان محلی این ولایت، بیش از ۲۵۶ هزار خانواده در این ولایت سرگرم امور زراعتی و دام‌داری هستند.

به گفته‌ی آن‌ها، هرات یکی از ولایت‌های‌ست که در سطح افغانستان بیش‌ترین سطح تولیدات زراعتی را دارد.

گزارش‌گر: کبرا سالاری

به اشتراک بگذارید