پرش به محتوا

زلزله‌ زدگان در هرات: ما به سرپناه نیاز داریم

شماری از باشندگان ولسوالی زنده‌جان می‌گویند با نزدیک شدن زمستان آنان بیش از هر چیزی به یک سرپناه نیاز دارند. این آسیب دیدگان زمین‌لرزه خواهان ایجاد سرپناه هستند.

حمیرا یک تن از باشندگان قریه‌ی قله نوک که در اثر زمین‌لرزه شوهر و دو پسر‌اش را از دست داده است، می‌گوید:” شوهر و دو پسرم را که نان‌آور خانه بودند، در اثر زمین لرزه‌ی اول از دست داده‌ام. فعلاً من با چهار دختر ماندم. سرپرست ندارم و تمام مال و اموال خود را از دست داده‌ام.”

این افراد می‌گویند زیر خیمه‌ها نمی‌شود که زندگی کرد، برای ادامه‌ی زندگی به یک سرپناه نیاز دارند.

رمضان یک تن از باشندگان قریه‌ی کشک می‌گوید:” ما علاوه بر این‌که عزیزان خود را از دست دادیم. تمام خانه‌های مان ویران شده و تمام اموال خود را از دست دادیم. برای‌مان مواد خوراکی و خیمه کمک شده است؛ اما کمک‌ها برای یک مدت زمان اندک برای‌مان کفایت می‌کند. در این طوفان‌های که فعلاً جریان دارد زیر خمیه‌ها زندگی نمی‌شود. همین دیشب در اثر طوفان شدید تمام‌ خیمه‌های مان از بین رفت و تمام شب را در سرما سپری کردیم.”

باشندگان این قریه‌ها می‌گویند کمپل، مواد خوراکی، چراغ، خیمه و آب برای‌شان کمک شده است اما به یک سرپناه نیاز بیشتری دارند.

این در حالیست‌که چندی قبل، مسوولان امارت اسلامی از ساخت خانه‌های معیاری در زنده‌جان خبر داده‌اند.

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا طی یک نشستی که با والی هرات داشت، گفت:” در زلزله اخیر در هرات ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ خانه خراب شده بود که به گونه پخته دو‌باره ساخته خواهند شد.”

در همین حال، آلمان پنج میلیون یورو، چین ۲۰۰ میلیون دالر امریکایی، نهاد خیریه‌ی «ملک سلمان» در عربستان سعودی مواد خوراکی و غیرخوراکی به ارزش دو میلیون دالر، ایران و ترکیه نیز به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در هرات، کمک کرده‌اند.

قابل یادآوری است که، بر اساس آمار پخش‌شده، در اثر وقوع زمین‌لرزه‌ها در دو هفته‌ی گذشته در هرات، بیش از سه هزار خانه ویران شده و بیش از ۱۲ هزار خانواده آسیب‌ دیده‌اند. همچنان، در نتیجه‌ی این زمین‌لرزه‌ها، 2445 نفر کشته و 2440 نفر زخمی شده‌اند.

گزارشی از فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید