پرش به محتوا

رونمایی از پژوهشی تحت نام” شناسایی دشواری‌های زنان روزنامه‌نگار ” در هرات

در کمکش ماندن و رفتن؛ شناسایی دشواری‌های زنان روزنامه‌نگار عنوان پژوهشی است که امروز ( پنجشنبه، 29 عقرب) از سوی انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان با مشارکت دانشکده‌‌ی ژورنالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات رونمایی شد.

این پژوهش روی دشواری‌های زنان روزنامه‌نگار و تأثیر آن بر قصد ترک شغل توسط سه استاد دانشکده ژونالیزم و ارتباطات جمعی دانشگاه هرات( عبدالوهاب صدیقی، هارون حکیمی و فیصل کریمی)  انجام شده است.

پژوهش‌گران این اثر می‌گویند، یافته‎های این پژوهش نشان می‌دهد که زنان خبرنگار با چالش‌های بسیاری روبرو اند و این چالش‌ها روی ترک شغل خبرنگاری بانوان تأثیر داشته است.

فیصل کریمی؛ رییس انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان و استاد دانشگاه بیان می‌دارد، یافته پژوهش ما نشانگر این است که زنان روزنامه‌نگار با دشواری‌های متنوع در جامعه، خانواده، و دورن رسانه روبرو اند و این چالش‌ها شماری از زنان را وا داشته است که این شغل را ترک کنند.

آقای کریمی ابراز داشت، تهدیدهای امنیتی، دیدگاه‌های منفی و افراطی نسبت به حضور زنان خبرنگار در جامعه، دسترسی محدود به اطلاعات، تبعیض جنسیتی، دستمزد کم، آزار و اذیت‌های خیابانی و محیطی از عمده چالش‌های است که زنان خبرنگار در این پژوهش وجود آنها را تأیید کرده‌اند.

هارون حکیمی، استاد دانشگاه و یکی از پژوهش‌گران این اثر می‌گوید:” این تحقیق در مدت هفت ماه انجام شده است و این پژوهش روی پنج ولایتی که زنان خبرنگار در آن بیشترین حضور را داشتند انجام شده است.

آقای حکیمی، هدف از انجام پژوهش را بررسی مشکلات زنان خبرنگار به گونه‌ای عمیق می‌داند.

با این حال، عبدالوهاب صدیقی استاد دانشگاه که در این پژوهش سهم داشته گفت: این تحقیق که به صورت کمی و کیفی انجام شده است، گویای این است که زنان خبرنگار دچار خستگی روانی از شغل خبرنگاری بوده و از سوی خانواده و محیط تحت فشار هستند و این روی ترک شغل خبرنگاری بانوان تأثیر داشته است.

این استاد دانشگاه می‌افزاید، مدیران رسانه‌ها باید تبعیض جنسیتی را از رسانه‌ها رفع کنند و به زنان خبرنگار اطمینان دهند که فضای امن در رسانه‌ها وجود دارد، دولت باید سازوکار‌های عملی در قرادادهای زنان خبرنگار و رسانه‌ها روی دست بگیرد. به جامعه افغانستان پیشنهاد شود که فرایند حضور زنان خبرنگار را به عنوان یک شغل حرفه‌ای باید بپذیرند.

برای دریافت نتایج این پژوهش به 350 تن از زنان خبرنگار در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، قندهار و ننگرهار پرسش‌نامه آنلاین فرستاده شده است.

گزارشی از فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید