پرش به محتوا

رونمایی از نهمین اثر علمی – تحقیقی شورای متخصصان هرات

شورای متخصصان ولایت هرات امروز ( چهارشنبه‌، ۱۰ جوزا سال ۱۴۰۲)  از نهمین اثر علمی – تحقیقی‌‌اش تحت نام “‌پیامدهای وضع محدودیت بر آموزش و کار زنان در افغانستان”  در مقر شورای متخصصان رونمایی کرد.

در رونمایی این اثر علمی – تحقیقی، شماری از استادان دانشگاه‌ها و اعضای هیئت رئیسه شورا حضور داشتند.

این تحقیق توسط پنج تن از استادان دانشگاه و اعضای گروه تحقیق شورای متخصصان هرات هر یک پوهندوی دکتور نجیب‌الرحمن حدید، پوهنیار نیلوفر وقفی، پوهنیار راضیه طبیب‌زاده، دوکتور افسانه واحدیار و پوهنیار هارون حکیمی  انجام شده است.

تحقیق در‌باره موضوعات مبرم علمی، فرهنگی و اجتماعی برای رسیدن به جامعه مدنی یکی از اهداف بلند مدت شورای متخصصان بوده که همواره برای دست یافتن به این هدف‌اش تحقیقات زیادی را در عرصه‌های مختلف انجام داده است.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان هرات می‌گوید” پالیسی نهاد مان هیمن است که موضوعات اساسی و بنیادی را تحقیق می‌کنیم. تحقیق‌های شورا می‌تواند که یک منبع خوب برای کسانی که در بخش‌های مرتبط کار می‌کنند باشد.”

آقای شهیر گفت” در کنار این که موضوعات مختلف را تحقیق می‌کنیم، تا راه حل ایجاد شود؛ همچنان یکی دیگر از اهداف‌مان از انجام این تحقیق‌ها این است که کادر علمی مان با روش تحقیق عملاً آشنا شوند و در بخش تحقیق قوی‌تر شوند.”

این تحقیق در مدت زمان بیشتر از شش ماه توسط گروه تحقیق شورای متخصصان صورت گرفته است.

نجیب‌الرحمن حدید استاد دانشگاه و عضو گروه تحقیق شورای متخصصان بیان می‌کند، روش تحقیق به گونه کیفی بوده که با هفده تن از نخبگان علمی، سیاسی و فرهنگی جامعه مصاحبه شده است.

وی گفت، در نتیجه یافته‌ها محدود سازی زنان از کار و آموزش در چهارده حوزه از جمله خانواده و تربیت فرزندان، سلامت، حوزه فرهنگی، اجتماعی اقتصادی، حقوق شهروندی، حوزه کار و اشتغال، حوزه مشارکت، حوزه پیشرفت و توسعه، حوزه علمی، حوزه مهاجرت، حوزه سیاسی، حوزه تعامل با جامعه جهانی و وجیبه‌ی بین‌المللی افغانستان اثر منفی دارد.

در همین حال این تحقیق مورد استقبال اعضای هیئت رئیسه شورا قرار گرفته، می‌گویند انجام چنین تحقیقی در شرایط کنونی از اهمیت خاص برخوردار است.

صلاح‌الدین جامی یک تن از اعضای هیئت رئیسه شورا می‌گوید” از بین همه‌ی تحقیق‌های که شورا انجام داده است این موضوع آخری از همه با اهمیت‌تر است به خصوص در شرایط کنونی که مشکلات زیادی در اثر محدویت خانم‌ها دامن‌گیر مان شده است.

قابل یادآوری است که شورای متخصصان هرات از بیست و دو سال بدین سو در حوزه پژوهش، اطلاع رسانی و ظرفیت سازی فعالیت دارد.

به اشتراک بگذارید