پرش به محتوا

رونمایی از اثر علمی – تحقیقی ” پول و بانک در افغانستان” از سوی شورای متخصصان هرات

اثر علمی – تحقیقی تحت نام پول و بانک در افغانستان نوشته‌ی انور شاه یوسفی، رییس انجمن اقتصاد دانان شورای متخصصان و مسوول اسبق زون بانک‌ها در حوزه غرب رونمایی شد.

در رونمایی از این اثر علمی، مقام‌های دولتی، استادان دانشگاه و شماری از کارشناسان حوزه‌ی اقتصاد حضور داشتند.

نویسنده این اثر علمی تحقیقی بیان کرد که مشکلات در ساختار بانک‌داری و پولی وی را وادار به پدید آوردن این اثر کرده است.

استاد انورشاه یوسفی نویسنده‌ی این اثر می‌گوید:” هدف از تکمیل این تحقیق، واکاوی مشکلات و ساختار پول و بانک در افغانستان  بوده است، چون تجربه چندین ساله‌ام در این ساختار نشان می‌دهد که اشکالاتی زیادی در نظام پول و بانک در افغانستان وجود دارد”.

آقای یوسفی بیان کرد،  این کتاب شامل دو بخش پول و بانک است و در این پژوهش دریافته شده است که  نقش بانک‌ها در توسعه اقتصادی به جز از یک دوره‌ی کوتاه مدت که نقش خوبی در توسعه زراعت و صنعت داشتند، نتوانستند که در سکتور اساسی و زیربنایی و اشتغال‌زایی نقش مؤثر داشته باشند.

او ابراز امیدواری کرد که این تحقیق بتواند منبع خوبی برای محققان و مسوولان ذیربط در حکومت باشد.

از سوی هم، محمد رفیق شهیر، رییس شورای متخصصان گفت که در شرایط کنونی ما نیاز به چاپ کتاب‌ها داریم که بتواند تحول مثبتی در جامعه رونما کند و این پژوهش از همان‌ اثرهای است که اگر محققان و مسوولان به آن توجه داشته باشند این تحول را در ساختار نظام و پول افغانستان بودجود می‌‌آید.

آقای شهیر ضمن ابراز خرسندی از اینکه شورای متخصصان دریچه‌ی برای انتقال دانش و تخصص به نسل نو است بیان کرد، در آینده نیز فعالیت‌‎های پژوهشی و علمی ما ادامه خواهد داشت.

با این وجود رحمت‌الله فیضان، نماینده ارتباطات خارجه امارت اسلامی در هرات نیز از فعالیت‌های شورای متخصصان هرات ابراز سپاس‌گزاری کرد  و از این نهاد خواست که همچنان به این روند ادامه دهد.

وی افزود،  امارت اسلامی از این گونه پژوهش‌ها حمایت کرده و  آن را در روند نظام‌داری استفاده خواهد کرد.

با این حال، کارشناسان اقتصادی در هرات تأکید می‌کنند که پول و بانک‌داری در افغانستان نیازمند تحقیقات گسترده و عاری از برخورد‌های سلیقه ‌است که متأسفانه در کشور کمتر شاهد آن بوده‌ایم.

محمد یعقوب مشعوف کارشناس اقتصادی در هرات گفت: مقاله‌های زیادی در مورد بانک‌داری در افغانستان نوشته شده است، اما کمتر کتابی سراغ دارم که سیر ساختار بانکداری در افغانستان را طی یک دوره تاریخی بررسی کرده باشد، روی همین دلیل این کتاب می‌تواند در نوع خود بی بدیل باشد.

 این پژوهش در دو بخش و پنج فصل( تاریخچه پول، تاریخچه پول در افغانستان، تاریخچه بانکداری در جهان، تاریخچه بانک و بانکداری در افغانستان و وضعیت بانکداری در افغانستان از آغاز تا امروز)  تکمیل شده است.

قابل ذکر است که در اخیر این تحقیق پیشنهاداتی برای جلوگیری از فرسایش پول، بانکداری الکترونیک، سیاست‌های بانک مرکزی، کنترول و نظارت اسعار خارجی و … بیان شده است.

به اشتراک بگذارید