پرش به محتوا

رونمایی از اثر علمی – تحقیقی «عوامل و پیامدهای مهاجرت در افغانستان» در هرات

روز (پنج‌شنبه، ۱۷ جوزا) از یک اثر علمی – تحقیقی زیر نام «عوامل و پیامدهای مهاجرت در افغانستان» طی محفلِ با حضورداشت مسئولان محلی، محمدرفیق شهیر، رئیس شورای متخصصان هرات، نویسندگان، استادان دانشگاه هرات و شماری از کارشناسان این ولایت، رونمایی شد.

این کتاب از سوی گروه پژوهش شورای متخصصان هرات، پوهندوی دکتر نجیب‌الرحمن حدید، پوهنیار هارون حکیمی، پوهنیار راضیه طبیب‌زاده، نذیراحمد سدید و عبدالرحمن کریمی نگاشته شده است.

نویسندگان این اثر علمی تحقیقی، نقش این پژوهش را در شناخت عوامل محرک مهاجرت‌ و پیامدهای آن مهم و اساسی دانسته می‌افزایند که این تحقیق برای طراحی و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت مهاجرت ضروری است و نقش ارزنده‌ای دارد.

نذیراحمد سدید، یک تن از پژهش‌گران این اثر تحقیقی – علمی، در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار روز می‌گوید:

 «افغانستان به عنوان یکی از کشورهای‌ است که با بیش‌ترین میزان مهاجرت در جهان شناخته می‌شود. این پدیده‌ی پیچیده، به اساس پژوهش حاضر، ریشه در عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی-فرهنگی برای کشورهای مبدأ و مقصد دارد و پیامدهای گسترده‌ای را بر سطوح فردی و ملی به همراه دارد».

در همین حال، راضیه طبیب‌زاده، یک تن دیگر از پژوهش‌گران این اثر علمی – تحقیقی ضمن ابراز امیدواری، می‌افزاید که این تحقیق می‌تواند منبع خوبی برای پژهش‌گران و مسئولان حکومت سرپرست جهت کاهش سطح میزان مهاجرت‌ها شود.

از طرفی هم، محمدرفیق شهیر، رئیس شورای متخصصان هرات تاکید کرده می‌گوید که در شرایط کنونی ما نیاز به چاپ کتاب‌ها به‌ویژه‌ اثرهایی که بتواند تحول مثبتی در جامعه ایجاد کند، داریم. آقای شهیر، این پژوهش را از اثرهایی می‌داند که اگر مسئولان به آن توجه داشته باشند، تحول بزرگی در ساختار نظام و کاهش میزان مهاجرت‌ها به‌وجود می‌‌آورد.

هم‌چنین او در ادامه می‌افزاید که در آینده نیز فعالیت‌‎های پژوهشی و علمی این شورا ادامه خواهد داشت.

در همین حال، رحمت‌الله فیضیان، نماینده‌ی ارتباطات خارجه حکومت سرپرست در هرات نیز از فعالیت‌های شورای متخصصان هرات ابراز سپاس‌گزاری کرده و از این نهاد خواست که همچنان به این روند ادامه دهد.

گفتنی است که این اثر علمی – تحقیقی، دارای چهار بخش است و پیرامون بررسی عوامل و پیامد‌های‌ مهاجرت‌ها پرداخته شده است.

شورای متخصصان هرات، پیش از این نیز تحقیق‌های بسیاری در بخش و بُعدهای مختلف، جهت شناسایی و ایجاد راهکار برای حل چالش‌های حاکم بر جامعه انجام داده است.

به اشتراک بگذارید