پرش به محتوا

راه آهن خواف – هرات افتتاح شد

خط آهن خواف_ هرات امروز پنج‌شنبه(‌20 قوس) با حضور رییس جمهوران دو کشور ایران و افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

این خط آهن 255 کیلو متر طول دارد، 140 کیلومتر آن که با شعار “پیوند دو ملت، پیوند یک تاریخ و یک فرهنگ است” افتتاح شد.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور در یک ویدیو کنفرانس به مناسبت این خط آهن سخنرانی کرد و گفت ” افتتاحیه این پروژه تاریخی را به مثابه گام مهم در جهت احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور به فال نیک گرفته از آن استقبال می‌کنم.”

رییس جهمور غنی بیان داشت که قرن بیست و یک دولت جمهوری افغانستان در چندین کنفرانس بین‌المللی به ویژه در کنفرانس برلین در سال   ۲۰۰۴ اهمیت خط آهن را برای آینده اقتصادی افغانستان و منطقه مطرح نمود و جمهوری اسلامی ایران از این طرح استقبال نمود.

همچنان، حسن روحانی رییس جمهوری کشور ایران  روز افتتاح  این خط آهن را تاریخی عنوان کرد و بیان کرد که ” افتتاح راه آهن خواف-هرات پیوند تاریخی، فرهنگی، اقتصادی دو ملت ایران و افغانستان را مستحکم‌تر کرد و این روز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت از طریق ارتباط ریلی به ثبت رسید.”

رییس‌جمهور ایران همچنان در سخرانی خود ابراز داشت.” و توسعه افغانستان توسعه ماست. امنیت شما امنیت ماست و ثبات در کشور شما ثبات در ایران و همه منطقه است.”

از سوی هم آگاهان اقتصادی در هرات می‌گویند با آنکه افتتاح این خط آهن برای افغانستان مزایای دارد، اما اگر بخش‌‌های بعدی این راه آهن با سرعت  تکمیل نشود، مزایایی این خط آهن چشم‌گیر نخواهد بود.

سید جواد رامیار استاد دانشگاه بیان می‌کند؛ اگرچه این خط آهن مفیدیت‌های را به افغانستان خواهد داشت، اما در صورتیکه این فاز‌های دیگر این خط آهن به ویژه کار وصل این خط به میدان هوایی هرات با سرعت بیشتر انجام نشود، اهمیت آن آنچنان چشم‌گیر نخواهد  شد.

آقای رامیار افزود ، دولت افغانستان باید بکوشد که با استفاده از کمک‌های بین‌المللی با سرعت بیشتری روی بخش‌های بعدی این خط آهن کار کنند و با افتتاح فازهایی بعدی این خط آهن مزایای آن  برای افغانستان چندین برابر خواهد شد.

گفتنی است قطعات ۳ و ۴ این خط آهن به طول ۱۴۷ کیلومتر در خاک افغانستان از شمتیق تا روزنک به طول ۶۲ کیلومتر و از روزنک تا شهر هرات ۸۵ کیلومتر است که امروز ۱۴۰ کیلومتر از آن افتتاح گردید.

فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید