پرش به محتوا

در سمپوزیم “دو زبان و یک دل” دو اثر از شاعران افغانستان رو نمایی گردید

در سمپوزیم دفتر تیکا دو اثر از شاعران بزرگ به نام‌های “دگرگونی غزل در کارگاه بینش سنایی و گزینش اشعار یونس امره“ رونمایی شد.

 در این سپموزیم آگاهان فرهنگی، رییس شورای متخصصان و شماری از مقام‌های محلی امارت اسلامی حضور داشتند.

به گزارش آژانس باختر، سینان الخوان سرکنسول کشور ترکیه در هرات می‌گوید؛ هدف از برگزاری این برنامه، بها دادن به هر دو فرهنگ و زبان است.

وی می گوید که باید برای انسجام دو فرهنگ و دو کشور بیشتر کار شود.

سرکنسول ترکیه در هرات می گوید” ارتباطات فرهنگی کشور ما با کشور افغانستان از یک ارزش خاصی برخوردار است که رابطه‌ای این دو کشور در حال گسترش و یکجا شدن است و هم‌چنان این برنامه‌ها را نیز ادامه خواهد داد” .

با این حال برخی از استادان و فرهنگیان به این باور هستند که این چنین برنامه‌ها در یکجا کردن فرهنگ و زبان می‌تواند موثر باشد.

به گزارش باختر، مولانا نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در محفل رونمایی از این دو اثر بیان می کند که هرات شهر علم و فرهنگ و هم‌پذیری است و برگزاری این چنین رونمایی‌ها می‌تواند پیوند خوبی را با زبان کشورهای ترکیه و افغانستان ایجاد کند.

مولانا حقانی علاوه می کند که در قسمت علم‌ و فرهنگ باید هر دو کشور تلاش کنند تا پیوند دوستی شان بهتر از گذشته شود.

محمد افسر رهبین مترجم یکی‌ از این کتاب‌ها می‌گوید؛ هدف او از ترجمه‌ای این کتاب نشان دادن اشعار سنایی است و می‌تواند به زبان هر دو ‌کشور رابطه‌ای عمیقی را ایجاد کند.

وی می گوید که رونمایی از این چنین کتاب‌ها می‌تواند در نزدیک کردن فرهنگ‌های هر دو کشور موثر باشد.

شماری از اشتراک کننده گان نیز می‌گویند؛ چنین برنامه‌های در رشد فرهنگ هر دو کشور می‌تواند کمک کند.

گفتنی است که یونس امره شاعر بزرگ ترکی است که مهربانی، انس باخدا، توصیه به وحدت وانسجام و صداقت محتوای اشعارش را تشکیل می دهد.

گفتنی است که تیکا به خاطر تشریف آوری استاد محمد افسر رهبین یکی از شخصیت‌های برجسته و ادبی پروگرام شب شعر با همکاری فرهنگسرای استاد عبدالواحد بهره و انجمن ادبی هرات نیز برگزار کرد.

به اشتراک بگذارید