پرش به محتوا

حضور رییس شورای متخصصان هرات در خیمه تحصن متضررین آتش‌سوزی اسلام‌قلعه

رییس شورای متخصصان هرات امروز( دوشنبه، 16 حمل) در جمع معترضانی که در آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه خساره‌مند شدند، حضور یافت.

این معترضان راه دو شاهراه( هرات اسلام‌قلعه و هرات تورغندی) را بروی موترهای بابری بسته و خیمه تحصن بر‌پا کرده‌اند.

محمد رفیق شهیر رییس شورای متخصصان هرات گفت:” این نهاد تلاش خواهد کرد که تا خواست‌های متضرین را به گوش مسوولان حکومتی برساند و مال باخته‌گان جبران خساره شوند و همزمان دو شاهراه‌ بسته شده به روی موترهای باربری باز شود.

از سوی هم، شماری از معترضان می‌گویند تا زمانی که به حق خود نرسند، این شاهراه‌ها را به روی موترهای بابری باز نخواهند کرد.

بصیر آرین نماینده این معترضان بیان می‌کند این سومین روز است که مال باخته‌گان آتش سوزی گمرک اسلام‌قلعه در دو شاهراه خیمه تحصن بر‌پا کرده‌اند، اما متأسفانه حکومت مرکزی پاسخ درخور توجهی به این اعتراض‌کننده‌گان نداده است.

وی می‌گوید:” اگرچه پیش از آمدن هیأت ریاست جمهوری به هرات در جلسه کابینه تخمین زده شد که یک هزار موتر به ارزش 35 میلیون دالر سوخته است، اما حالا بعد از بررسی هیأت ریاست جمهوری معلوم شد که این آمار بیشتر است و براساس این بررسی‌ها 1300 موتر سوخته و حدود 50  تا 60 میلیون دالر مردم خسارمند شدند و قسمت اعظم خساره نیز به موترداران وارد شده است.

آرین افزود، در این مورد بارها دادخواهی شده و 40 روز پیش هیأت ویژه ریاست جمهوری این حادثه را بررسی کرده اما موترداران تا اکنون به حق خود نرسیده‌اند و از سوی حکومت پاسخ قناعت‌بخشی نیز برای مال‌‎باخته‌گان داده نشده است.

وی بیان داشت، تا به حال هیچ توجه معناداری از سوی حکومت برای این مردم نشده است.

بشیراحمد از متضررانی است که دو موترش در حادثه اسلام قلعه سوخته وی بیان می‌کند، “با سوختن موترهایم دیگر هیچ چیزی برایم باقی نمانده است و تا دولت جبران خسارت نکند ما همچنان به تحصن ادامه می‌دهیم.”

جلیل احمد چهار موترش در آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه سوخت وی بیان می‌کند که فساد موجود در گمرک باعث آتش سوزی شده است و حالا هم همین فساد است که باعث شده که برای مردم  خساره پرداخت نشود.

عثمان یکی دیگر از متضررین است وی بیان می‌دارد که از وی دو موتر طعمه آتش‌سوزی اسلام‌قلعه شده است.

عثمان اضافه کرد:” 50 نفر خانواده هستیم و تمام مصارف خود را از راه همین مترها پیدا می‌کردیم و حالا که این موتر‌ها سوخته است هیچ عاید دیگری نداریم.

آتش‌سوزی که در 25 دلو در گمرک اسلام قلعه رخ داد صدها متر باربری سوختاد و میلیون‌ها دالر به مردم خساره وارد کرد.

به اشتراک بگذارید