پرش به محتوا

برگشت مهاجرین به گونه‌ داوطلبانه از ایران به کشور افزایش یافته است

مسوولان امارت اسلامی در هرات می‌گویند که از شروع دولت امارت اسلامی تا به حال بیش از 300 هزار تن از مرز اسلام قلعه دوباره به کشور بازگشت نموده‌اند که از این میان بیش از 200 هزار تن آن‌ها به گونه‌ی داوطلبانه به کشور بازگشت نمودند.

عبدالله قیومی آمر سرحدی ریاست امور مهاجر‌ین می‌گوید:” آمار ثبت شده نزد ما نشان می‌دهد که مهاجرینی‌که به گونه‌ی داوطلبانه به کشور بر می‌گردند نسبت به سال گذشته افزایش یافته است”.

او می‌افزاید که دلیل این ازدیاد اوضاع مناسب در کشور می‌دانند.

او همچنان افزود که افرادی که از ایران ردمرز می‌شوند، در اردوگاه‌های ایران مورد شکنجه قرار می‌گیرند و با آنها برخوردی صورت می‌گیرد که خلاف قوانین حقوق بشری است.

از سوی هم شماری از افرادی که به کشور دوباره برگشت نمودند، همزمان که از برخورد نادرست شماری از پولیس‌های مرزی ایران شکایت دارند و اوضاع امنیتی کشور را مثبت توصیف می‌کنند، و از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهد که زمینه کار را برای‌شان فراهم سازد.

نجیب‌الله (نام مستعار ) یکی از کسانی است که چند ماه پیش به گونه‌ی غیر قانونی به ایران مهاجرت کرده بود، اما به صورت اجباری توسط پولیس ایران دوباره به افغانستان رد‌مرز شده است.

او می‌گوید:” خانواده‌ ما نان‌آور دیگری به جز من ندارد و در افغانستان نیز تلاش کردم که برای خودم کاری دست و پا کنم، اما تلاش من نتیجه نداد و زمینه کار برای مان برابر نبود به همین خاطر مجبور شدم برای کار به ایران مهاجرت کنم.

او می‌افزاید با آنکه به عنوان یک مهاجر در ایران وضعیت دشواری را سپری می‌کردم، اما با آن هم راضی بودم که در آنجا بمانم چون در غیر این صورت خانواده‌ام گرسنه می‌ماند، اما به صورت اجباری و همراه خشونت و لت و کوب مجبور شدم دوباره به کشور برگردم.

او از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهد که برای جوانان زمینه کار را فراهم سازد تا مجبور نباشند به ایران مهاجرت کنند.

فدا محمد یکی دیگر از کسانی که از ایران به کشور برگشته است، اما برگشت وی به گونه‌ی داوطلبانه بوده است، او می‌گوید که دلیل برگشت من تغییرات تازه در ممکلت و امیدوارم که دولت در کنار امنیت، زمنیه کار را نیز برای مردم و جوانان کشور برابر  سازد.

او می‌افزاید، اگر زمینه کار و تحصیل برای فرزندانم در این کشور برابر باشد، حتی فکر مهاجرت هم به سرم نمی‌زند.

به اشتراک بگذارید