پرش به محتوا

باغ‌داران در هرات؛ با آفت‌کش‌های نباتی آشنایی نداریم

شماری از باغ‌داران در هرات می‌گویند که نه تنها خشک‌سالی‌های سال‌های پسین آنان را متضرر کرده، بل آفت‌ها و بیماری‌های نباتی نیز دامن‌گیر درختان باغ‌های‌‌شان شده و خسارات مالی هنگفتی به آنان وارد کرده است.

وزیراحمد عزیزی یک تن از باغ‌داران ولسوالی پشتون زرغون این ولایت است که بیش از ۶۰ جریب زمین، باغ دارد و سالانه نزدیک به ۱۵ لک افغانی عواید از باغ‌اش به‌دست می‌آورد.

عزیزی می‌افزاید که این باغ، نه تنها منبع درآمد برای خودش است، بلکه نزدیک به ۵۰ تن از زنان نیز با چیدن میوه‌ها از درختان باغ وزیراحمد، نیازهای زندگی‌شان را تأمین می‌کنند.

عزیزی می‌گوید:

«فصل میوه جات ما چهل نفر تا پنجاه نفر خانم‌ها هستند، آنان نان‌آور خانه‌‌ی‌شان هستند، آنان یا بیوه زن هستند یا این که شوهرشان معتاد است و به ایران یا داخل کشور است، نان‌آور اند که روزانه آن‌ها دوصد تا سی‌صد افغانی از چیدن میوه‌های این باغ، بدست می‌آورند.»

از طرفی هم، باغ‌داران این ولایت می‌گویند که برای کنترول آفت‌های نباتی، از برخی قارچ‌کش‌هایی استفاده می‌کنند که مؤثریت چندان خوبی ندارد و علاوه می‌کنند که تاکنون از قارچ‌کش “بوردو میکسچر” استفاده نکرده و نامش را نشنیدند.

این باغ‌داران از مسئولان حکومت سرپرست خواهان برگزاری سمینارهای آموزشی به‌ویژه در بخش کنترول آفت‌ها و معرفی قارچ‌کش‌های نباتی هستند.

وزیراحمد می‌افزاید:

«با این قارچ‌کش بوردو میکسچر خیلی آشنایی نداریم، تا حالا استفاده نشده و کمی نام آن برای ما تازه‌تر و جدیدتر است. ما نیاز به یک ترنینگ و یک آموزش داریم که اگر فرصتی برای ما ایجاد شود یا به مدیریت زراعت یا به خود ولسوالی یا در همین قریه و جایی که کاروبار، زمین و باغ ما موقعیت دارد، یا از طریق آنلاین به یک طریقی، طریق استفاده‌ی این؛ به چی فصل سال ما استفاده کنیم، معمولاً برای چی نوع آفات مؤثر است.»

محمدمعروف، یک تن دیگر از باغ‌داران این ولایت در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار روز می‌گوید:

«این جا نه، از (قارچ‌کش بوردو میکسچر) تا حالا کسی به ما نگفته و نه هم ما در مورد آن به ما توضیحاتی ندادند، ما می‌رویم به بازار که دوا بخریم، ما می‌گوییم همان دوایی که خوب است برای ما بدهید، آن را می‌گذارند پیش ما، ما می‌رویم همین عکس درخت را می‌گیرم، آفت را می‌گیریم می‌بریم پیش آن‌ها، بعد آنان همان دوا را برای ما می‌دهند.»

باغ‌داران در‌حالی از آشنایی نداشتن‌شان به آفت‌کش بوردو میکسچر سخن می‌زنند که فروشندگان داروهای کیمیاوی نیز این قارچ‌کش را کم‌تر به بازار عرضه می‌کنند.

علی‌رضا سلطانی یک تن از ادویه‌ فروش‌های زراعتی این ولایت می‌گوید:

«دهقانین به بوردو میکسچر هیچ کدام اطلاعی یا کدام معلومات خاصی ندارند، یکی من باشم که به حساب خیلی تأکید کنم، می‌خرند یکی هم انجینرهای زراعت، در غیر آن صورت هیچ کدام دهقانین آشنایی خاصی به این چیزها ندارند.»

اما در همین حال، کارشناسان امور زراعتی این ولایت، ضمن تأکید بر مفید پنداشتن قارچ‌کش بوردو میکسچر می‌افزایند که باغ‌داران نیاز به برگزاری سمینارهای آموزشی در مورد امور زراعتی دارند.

بصیراحمد طبیب، کارشناس امور زراعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار روز می‌گوید:

«یکی ادویه ارزان باشد، اقتصادی باشد. دوم به دست‌رس باشد، در مارکت موجود باشد و سوم ضمن آن، آلایندگی زیست‌محیطی کم‌تر داشته باشد و ادویه بوردو میکسچر یک ادویه‌ی مؤثر است برای کنترول تعداد زیاد از امراض قارچی و بعضی از امراض باکتریایی و در ضمن‌، بی‌نهایت مؤثر است.»

از سویی هم، مسئولان محلی در هرات می‌گویند که قرار است در سال آینده، ورکشاپ‌ها و سمینارهای آموزشی برای باغ‌داران و کشاورزان برگزار شود. آنان می‌افزایند، حکومت سرپرست حامی باغ‌داران و کشاورزان است و از آنان حمایت همه‌جانبه می‌کند.

محمدنسیم سحر، آمر امور زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات تصریح می‌کند:

«برنامه‌ی ریاست زراعت این است که در حدود ۱۰۰ ورکشاپ دایر و تعداد زیادی از باغ‌داران آشنایی حاصل نموده‌اند که متخصصین ما در این راستا فعالیت برعلاوه برگزاری ورکشاپ از طریق صفحات مجازی، واتساپ نیز پروگرام‌های آموزشی دارند و پیش می‌برند.»

براساس گفته‌ی باغ‌داران این ولایت، آنان در حالی از آشنایی نداشتن با آفت‌کش‌های مؤثر و مفید، ابراز نگرانی می‌کنند که سال گذشته، شمار زیادی از درختان باغ‌های‌شان آفت زده و خسارات هنگفت مالی دیده اند.

گزارش‌گر: کبرا سالاری

به اشتراک بگذارید