پرش به محتوا

از سالروز وفات حاجی اسماعیل سیاه در هرات بزرگداشت شد

از هفتاد هفتمین سالروز وفات حاجی اسماعیل سیاه با حضور داشت رییس اطلاعات و فرهنگ هرات، شاعران، بزرگان و فرهنگیان در سالون مرحوم نور احمد کریمی ریاست اطلاعات و فرهنگ بزرگداشت به عمل آمد.

مولانا نعیم الحق حقانی رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید که حاجی محمد اسماعیل سیاه واقعیت ها را از طریق طنز در دربار شاهان بیان میکرد درد مردم را از طریق طنز به شاهان وقت می رسانده است.

آژانس باختر نوشته که حقانی می گوید که هرچند اسماعیل سیاه از زبان طنز واقعیت ها را بیان میکرد اما  محبوب شاهان وقت کشور بوده است.

رییس اطلاعات و فرهنگ بیان داشت که اسماعیل سیاه بعد از 77 سال هنوز در بین مرد زنده است و باید از این باشکوه تر از سالروز وفات شان یاد بود صورت گیرد.

حقانی اضافه می کند که اسماعیل سیاه مربوط به هرات نیست، بلکه مربوط به تمام کشور است چرا که او در دربار شاهان بوده است.

در همین حال آقای فقیری استاد پوهنتون  می گوید که اسماعیل سیاه در کتابهای تاریخ زیاد از وی یاد شده که با ادبیات گذشته و فرهنگ جامعه آشنایی کامل داشته است.

عبدالرحمان عزیزی یک تن از فرهنگیان می گوید که از آقای سیاه به عنوان طنز پرداز معرفی شده در حالیکه وی شاعر بزرگ و نویسنده زبر دست بوده است.

برخی از شاعران دیگر نیز تاکید به یاد بود از همچون شاعران نموده و بیان می کنند که به خاطر یادبود شاعران بزرگ همچون برنامه ها بیشتر برگزار شود.

به اشتراک بگذارید