پرش به محتوا

کار عملی پروژه‌ی تاپی و چندین پروژه‌ی بزرگ دیگر در افغانستان آغاز شد

در مراسم افتتاح این پروژه که روز چهارشنبه، ۲۱ سنبله برگزار شد، ملا محمدحسن آخوند؛ رییس‌الوزرای امارت اسلامی و قربان‌قلی بردی محمدوف؛ رهبر ملی ترکمنستان حضور داشتند.

رییس‌الوزرای امارت اسلامی در این مراسم گفت که سال‌ها انتظار افتتاح این پروژه را داشته است و امروز با «سپری‌نمودن مشکلات و سختی‌ها» زمینه‌ افتتاح این پروژه‌های بزرگ تحقق یافته است.

او افزود: «افتتاح این پروژه‌ها نمایانگر نیت نیک و سیاست عاقلانه‌ رهبر ملی ترکمنستان و سایر مسوولان‌ ترکمنستان می‌باشد».

وی هم‌چنین گفته که «این پروژه‌ها دوستی میان افغانستان و ترکمنستان را بیشتر می‌سازد و به ملت‌های دو کشور منفعت‌های فراوان خواهند رساند».

از طرفی هم، سردار بردی محمدوف؛ رییس‌جمهور ترکمنستان که از طریق ویدیوکنفرانس وصل بود، گفته است که روابط دوستانه، برادرانه و حسن هم‌جواری میان کشورش با افغانستان در حال توسعه است.

قربان‌قلی بردی محمدوف؛ رهبر ملی ترکمنستان هم طی سخنانی گفته است که «امروز یک روز تاریخی برای دو کشور است و صفحه‌ جدید در روابط دو کشور باز می‌شود».

پروژه خط لوله گاز تاپی بار نخست در ماه قوس ۱۳۹۴ در خاک ترکمنستان و در حوت سال ۱۳۹۶ توسط سران کشورهای افغانستان، هند و ترکمنستان در هرات افغانستان گشایش یافت، اما در این مراسم سران کشورهای پاکستان و هند حضور نداشتند.

تاپی خط لوله‌ی گاز با قطر ۵۶ انچ از میدان گازی گالکینیش ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند به طول هزار و ۸۱۴ کیلومتر است.

قرار است که خط لوله از ولایت‌های هرات، نیمروز و قندهار افغانستان بگذرد و از کویته و ملتان پاکستان به فضیلکا، منطقه‌ای در پنجاب هند بر‌سد. این لوله گاز ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارد.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخن‌گوی امارت اسلامی گفته که کار ساخت فاز اول تاپی از منطقه‌ سرحدآباد ترکمنستان الی هرات آغاز شده‌است.

در همین حال، مسئولان می‌گویند که در کنار تاپی، کار چند پروژه‌ دیگر از جمله پروژه انتقال برق (تاپ)، پروژه فایبر نوری در مسیر سرحدآباد – هرات، ساخت خط آهن تورغندی – صنور، ساخت دستگاه کمپریسور گاز در منطقه‌ شاتلیق و ایجاد مجموعه هنگرهای معیاری و بزرگ در ایستگاه خط آهن بندر تورغندی است.

به اشتراک بگذارید