پرش به محتوا

هم‌زمان در ۲۱ ولایت افغانستان، فردا کارزار تطبیق واکسین ضد پولیو آغاز می‌شود

مسئولان صحی می‌گویند که قرار است فردا به گونه‌ی رسمی کارزار تطبیق واکسین ضد پولیو در کابل، هرات، فراه، نیمروز، هلمند، قندهار، ارزگان، زابل، پکتیکا، پکتیا، غزنی، خوست، ننگرهار، پروان، لغمان، کنر، نورستان، بغلان، تخار کندز و کاپیسا آغاز شود.

در همین حال، دومین دور کارزار تطبیق واکسین ضد پولیو در سال ۲۰۲۴ میلادی، امروز (یک‌شنبه، ۶، حوت) در هرات افتتاح شد.

محمدآصف کبیر، مسئول بخش عملیاتی تطبیق واکسین ضد پولیو در حوزه‌ی غرب می‌گوید که در این کارزار ۲۷۶ هزار کودک زیر پنج سال، واکسین ضد پولیو، در این ولایت دریافت خواهند کرد.

آقای کبیر می‌افزاید که این کارزار از فردا به گونه‌ی رسمی آغاز خواهد شد و به مدت چهار روز ادامه دارد.

در ادامه آقای کبیر می‌گوید: «حوزه‌ی غرب سه سال و پنج‌ ماه و پنج روز می‌شود که الحمدالله عاری از واقعه‌ی پولیو است. ولی از جایی‌که چرخه‌ی ویروس در ولایت‌ها و حوزه‌های هم‌جوار، هم‌چنان حوزه‌ی مشرقی وجود دارد، بناً تهدیدی برای اطفال زیر پنج‌ سال می‌تواند باشد. هدف از تطبیق این کمپاین‌ها که از جانب رهبری وزارت صحت عامه به همکاری شرکای کاری ما صورت می‌گیرد، این است که هنوز هم، اطفال ما معروض بر خطر است بناً هدف اصلی این است که ما بتوانیم سطح معافیت اطفال را با قناعت بلند آن نگهداریم.»

از طرفی هم، مسئولان صحی این ولایت، تأکید نموده می‌گویند که هرات به دلیل افزایش بازگشت مهاجرین از ولایت‌های هم‌جوار و خارج از کشور در معرض خطر است.

غلام‌احمد حنفی، معاون صحت عامه‌ی هرات می‌افزاید: «یکی از نگرانی ما این است چون هرات، شهری است که از نظر امنیتی و از نظر اقتصادی دست بازی دارد و رفت‌وآمدها از سایر ولایات به این جا زیاد است و بی‌جا شده‌ها خدای نخواسته نشود که کدام واقعه‌‌ای بماند از نزد کمپاین راه ما و مورد واکسین قرار نگیرد.»

در همین حال، مسئولان محلی از فراهم کردن زمینه تطبیق واکسین ضد پولیو در این ولایت خبر داده می‌گویند تمام امکانات جهت تطبیق این واکسین فراهم شده است.

نثار احمد الیاس سخن‌وگوی والی هرات می‌گوید: « کمپاین امروز رسما شروع شد  و ما از تمام مردم خواهش کند هستیم که در تطبیق واکسین همکاری کنند و اداره‌ی محلی هرات هم تمام امکانات و زمینه را برای تطبیق واکسین پولیو فراهم نموده است»

از سویی هم، شماری از باشندگان هرات، ضمن ابراز خرسندی از آغاز کارزار تطبیق واکسین ضد پولیو در این ولایت، می‌گویند برای پیش‌گیری از شیوع این بیماری، کودکان‌شان را به مرکزهای صحی جهت تطبیق واکسین ضد پولیو می‌برند.

سامعه عزیزی، یک تن از باشندگان هرات، می‌گوید: «واکسین کردن به نفع خود کودکان و خانواده‌ها است، باعث می‌شود که اطفال از فلج شدن در امان باشند و کمپاین پولیو چندین بار دایر شد. مردم هم کم کم به اهمیت واکسین پی‌می‌برند»

براساس معلومات مسئولان صحی، در این دور کارزار در ۲۱ ولایت افغانستان قرار است که به تعداد ۷.۶ میلیون کودک زیر پنج سال، واکسین ضد پولیو دریافت کنند.

گزارشی از کبرا سالاری

به اشتراک بگذارید