پرش به محتوا

میز گرد “نقش مکتب هرات در پویایی فرهنگ وهنر” در هرات برگزار شد

میزگردی تحت عنوان” نقش مکتب هرات در پویایی فرهنگ و هنر” از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان با حضور فرهنگیان و استادان دانشگاه درهرات برگزار گردید.

مسوولان برگزارکننده هدف از راه اندازی این برنامه شناسایی تاثیرگذاری ابعاد مختلف این مکتب دانسته و عنوان می‌کنند این برنامه جهت معرفی مکتب هرات و بخش‌های مختلف راه‌اندازی شده است.

در این میزگرد روی اهمیت مینیاتور، ادبیات و کاشی‌کاری عصر تیموری بحث شد.

غلام حضرت حساس، استاد دانشگاه هرات کاشی‌کاری عصر تیموری در هرات را بی بدیل توصیف کرده و گفت کاشی‌کاری در آن عصر به اوج ترقی خود رسیده بود و بیشتر بناها با کاشی‌های مزین می‌شد.

وی اظهار داشت، بعضی از بنای‌های کاشی‌کارشده عصر تیموریان درحال فرو پاشی است و بیشتر کاشی‌های استفاده شده در بناهای تاریخی عصر حاضرهرات بازسازی شده‌اند.

با این حال احمد غنی خسروی، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه هرات عصر تیموری عصر شکوفایی ادبیات فارسی دانسته و بیان داشت که دانمشمندان عصر تیموری به مراتب بیشترازهنرمندان آن وقت شهر فلورانس ایتالیا بود.

وی اشاره کرد، یکی ازعلل پیشرفت ادبیات عصر تیموری حمایت شاهان تیموری از ادبیات و فرهنگ بوده است.

آقای خسروی افزود :”در شکوفایی ادبیات کارهای ارزشمندی در عصر تیموری انجام شد، ولی متاسفانه ما نتوانستیم این دستاوردها را حفظ کنیم.”

با این وجود، توفیق رحمانی رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه هرات؛ نقش بهزاد را در مکتب هنری هرات ارزشمند توصیف کرده و گفت که بهزاد حال و هوایی خشک هنر را شکست و تنوع را بوجود آورد.

وی در قسمت ثبت هنر مینیاتوری به نام افغانستان دولت را بی توجه خطاب کرد.

با این حال، محمد رفیق شهیررییس شورای متخصصان هرات برای واکاوی بخش‌های مختلف مکتب هرات در قسمت انجام تحقیق وعده همکاری سپرد.

رییس شورای متخصصا هرات، انجام پژوهش را مستندسازی دانسته و گفت و انجام پژوهش در این بخش‌ها را به ارزش‌های هنری کشور اعتبار بیشتری می بخشد.


مکتب هرات در دوره تیموریان هرات ایجاد شده و شهرت جهانی دارد. از ویژگی های مهم این مکتب کاشی‌‎کاری ‌و مینیاتوری بوده است

به اشتراک بگذارید