پرش به محتوا

زلزله‌ زدگان زنده‌جان؛ به کمک‌ها دسترسی نداریم

شماری از باشندگان ولسوالی زنده‌جان هرات می‌گویند به کمک‌ها دسترسی ندارند؛ این افراد از قریه‌های دور دست‌اند و می‌گویند تمام کمک‌ها به قریه‌های نزدیک توزیع می‌شود.

حاجی مبین یک تن از باشندگان قریه‌ی قله‌نوک که هفت تن از اعضای فامیل‌اش را از دست داده است، می‌گوید”  قریه‌های که این طرف رود قرار دارند مردمان‌اش به کمک‌ها دسترسی ندارند. تمام مؤسسات خارجی به قریه‌های که آن طرف رود‌اند کمک‌ می‌کنند. از قریه‌های ما اگر یکی برود به قریه‌های آن طرف رود که اسم‌اش به لیست کمک‌ها نوشته شود در غیر آن کسی برای کمک کردن به قریه‌های ما نمی‌آید.

روزانه‌ کمک‌های زیادی از طرف حکومت، مؤسسات خارجی و کمک‌های مردمی به ولسوالی زنده‌جان می‌شود اما به گفته‌ی باشندگان برخی از قریه‌های این ولسوالی، کمک‌ها به گونه‌ی خوب مدیریت نمی‌شود.

عبدالله یکی دیگر از باشندگان قریه‌ی قله‌نوک که در اثر زلزله، شش تن از اعضای فامیل‌اش را از دست داده است، می‌گوید” ما تمام مال و اموال خود را از دست داده‌ایم. تمام دارایی‌های‌مان زیرخاک شده است فعلاً به کمک‌های زیادی نیاز داریم که متأسفانه توجه به قریه‌ی‌مان کمتر می‌شود و تمام کمک‌های به قریه‌های نزدیک توزیع می‌گردد.”

تا حال کمک‌های از قبیل مواد خوراکی، خیمه، پول نقد، لباس و سولر برای تولید برق به برخی از قریه‌های ولسوالی زنده‌جان صورت گرفته است.

کریم‌الله یک تن از باشندگان قریه‌ی کاریز مروی نیز از عدم مدیریت کمک‌ها شاکی بوده می‌گوید” ما هم مانند سایر قریه‌ها تمام دار و ندار خود را از دست داده‌ایم. به ما هم باید مانند سایر قریه‌ها کمک شود.”

باشندگان این قریه‌ها از دولت می‌خواهند که کمک‌ها را مدیریت کنند.

این سخنان در‌حالی بیان می‌شود که، مسئولان کمیته‌ی تنظیم کمک‌ها در هرات، می‌گویند که تمامی کمک‌ها به گونه‌ی شفاف به باشندگان بخش‌های آسیب‌دیده از زمین‌لرزه‌ها در این ولایت، توزیع می‌شود.

عبدالقدیر ناصر، رییس این کمیته، می‌گوید که کمک‌های اضطراری به آسیب‌دیدگان ولسوالی‌های زنده‌جان، گلران، رباط‌سنگی و انجیل، توزیع شده است. او می‌افزاید: “به خاطر مشخص‌شدن آسیب‌دیدگان، پلان‌هایی روی دست است و همه‌روزه، کارمندان در حال سروی‌اند؛ قبلاً هم کمک‌ها توزیع شده است و به تمام مردمی که آسیب دیده‌اند نیز کمک‌ها توزیع خواهد شد.”

باید گفت که به اساس آخرین آمار پخش شده از سوی داکتران بدون مرز در اثر وقوع زمین لرزه‌ها در هرات، شمار جان‌باختگان زلزله به 2445 نفر و شمار زخمی‌ها به 2440 نفر رسیده‌ است.

گزارشی از فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید