پرش به محتوا

روی آوردن زنان به زنبورپروری در هرات

الهامه نبی‌زاده خانم ۳۵ ساله‌یی‌ست که تلاش دارد تا از طریق زنبورپروری نیازهای روزمره‌ی خانواده‌ی چهار نفری‌اش را بدست آورد.

او که بیش از دو بهار عمرش را مصروف زنبورپروری‌ است می‌گوید که به دلیل علاقه و بیکاری به این کار روی آورده است.

الهامه می‌گوید: «علاقه‌یی که نسبت به عسل داشتم و از طرفی، کار دیگری برای خانم‌ها نیست. شمار زیادی از خانم‌ها به دلیل محدودیت‌ها در بخش کار، حالا به زنبورپروری روی آورده‌اند.»

خانم نبی‌زاده که در بخش زنبورپروری کدام آموزشی ندیده‌ است، می‌افزاید که چالش‌ها و مشکلات‌اش در بخش زنبورپروری را با زنان دیگر زنبورپرور حل می‌کند.

الهامه در بخش آموزش و فراگیری این بخش، از مسئولان محلی خواهان برگزاری سمینارهای آموزشی است.

« تا فعلاً از سوی حکومت کدام ورکشاپ یا سمیناری برای ما برگزار نشده، هر کار و حرفه‌یی، تکنیک‌ها و راه و روش مخصوصی دارد، بناً از حکومت و افرادی که در رأس قرار دارند، می‌خواهم که چنین پروگرام‌های آموزشی در بخش راه و روش زنبورپروری برای ما خانم‌ها برگزار کنند.»

الهامه هرچند مدت کوتاه‌یی‌ است که کار زنبورپروری را شروع کرده، اما تصریح می‌کند که در مدت زمان کوتاه‌یی توانسته کارش را رونق بدهد.

وی که با هزینه‌ی شخصی خودش، فارم زنبور پروری را ایجاد کرده، اکنون بیش از پنج کندوی زنبور دارد.

او می‌‌افزاید: «کاروبارم خدا را شکر خوب است، گرچه فروش عسل بستگی به وضعیت اقتصادی مردم دارد، اما تا به حال، هر چی تولیدات داشتم به فروش رفته و به امید خدا قصد دارم که نه تنها در هرات، بلکه ولایت‌های دیگر افغانستان هم کار خود را گسترش بدهم.»

در همین حال، مسئولان محلی هرات می‌گویند که بیش از ۵۰۰ فارم زنبورپروری در هرات تحت مدیریت و نظارت زنان است.

بشیر احمد احمدی، مسئول ترویج ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات می‌گوید: «شمار زیادی از زنان در بخش مالداری، به‌خصوص فارم‌های زنبورپروری مصروف هستند و خوش‌بختانه حکومت همواره تلاش می‌کند تا از محصولات و تولیدات داخلی حمایت کند. برنامه‌های آموزشی ما برگزار کردیم و تلاش داریم به خصوص در روستاها چنین پروگرام‌های بیش‌تری داشته باشیم»

بربنیاد آمارهای اتاق تجارت و صنایع زنان، بیش از ۸ هزار بانوی تجارت‌پیشه در این اتاق ثبت اند و بیش از ۱۲۰ هزار بانو به‌گونه‌ی غیر رسمی فعالیت‌های بازرگانی دارند.

گزارشی از کبرا سالاری

به اشتراک بگذارید