پرش به محتوا

رونمایی از پژوهش “جایگاه و توانمندی زنان هرات در خانواده و حوزه عمومی” در هرات

از پژوهشی تحت نام  “زنان هرات؛ جایگاه و توانمندی زنان هرات در خانواده و حوزه عمومی”  از سوی انیستیتوت مطالعات استراتژیک افغاستان رونمایی شد.

این پژوهش توسط استاد علی احمد کاوه استاد دانشگاه هرات انجام شده است.

مسوولان دفتر مطالعات استراتژیک افغانستان  می‌گویند که اگرچه این اولین پژوهش رونمایی شده این انیستیتوت در حوزه زنان است، اما بعد از این پژوهش‌های بیشتر در حوزه زنان  صورت گرفته خواهد شد.

شاهین مردان رییس دفتر مطالعات استراتژیک افغانستان  بیان می‌دارد،  دوسال را در بر گرفته است.

وی می‌گوید:” این اولین پژوهش  است که با تاکید بر موضوع زنان از سوی دفتر ما رنمایی شده است و قرار است که پژوهش‌های دیگری نیز  در مورد مضوع زنان از سوی دفتر ما رونمایی شده است.”

از سوی هم استادان دانشگاه هرات انجام  پژوهش‌ها در حوزه زنان نیاز جامعه دانسته و این پژوهش را نیز ارزشمند ارزیابی می‌کنند.

محمد فقیری استاد دانشگاه هرات، گفت: این پژوهش از  میتودولوژی واضح پیروی می کند و از منابع دسته اول در آن استفاده شده و می تواند یکی از منابع معیاری برای مطالعه وضعیت زنان در هرات باشد.

آقای فقیری اما افزود، روایت زنان در روستا و شهر یکسان نیست، بنابراین پژوهشگران ما باید در انجام پژوهش‌های مربوط به زنان به این نکته توجه داشته باشند.

این جامعه شناس ابراز داشت که تمام دولت های که در یک قرن اخیر در افغانستان روی کار آمده متاسفانه در امر سیاست‌گذاری در حوزه عمومی و خانواده ناکام بودند و این نبود نگاه توسعه محور سبب آسیب رسیدن به زنان شده است.

با این حال انیسه سروری رییس اداره امور زنان ولایت هرات بیان داشت، متاسفانه بخشی از مشکلاتی که زنان در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می کند، برگرفته از عنعنات ناپسند است که سالیان و سال در سطح جامعه حاکم  بوده است و زنان افغانستان سال های جامعه مرد سالار تجربه کرده است.

وی افزود، این پژوهش‌ها به مسوولان اجرایی قوانین و قانون گذاران کمک می‌کند تا مشکلات زنان را به گونه‌ی عمیق شناسایی و جهت حل آن اقدام کند.

تمام دولت های که در یک قرن اخیر در افغانستان روی کار آمده متاسفانه در امر سیاست گذاری در حوزه عمومی و خانواده ناکام بوده و این نبود نگاه توسعه محور سبب آسیب رسیدن به زنان شده است.

این تحقیق با استفاده از روش‌های تحقیق اسنادی و کمی پیمایشی صورت گرفته و  در بخش پیمایشی بیش از 450 تن از زنان ساکن شهر هرات شرکت داشته‌اند.

به اشتراک بگذارید