پرش به محتوا

رونمایی از سه اثر علمی- تحقیقی در دانشگاه هرات

از سه اثر علمی – تحقیقی با نام‌های تصحیح و تدوین دیوان شیخ قاسم کاهی کابلی، راهکارهای نوین نگارش و پژوهش و ادبیات داستانی( سیر و تحول داستان در افغانستان) در دانشکده ادبیات دانشگاه هرات رونمایی شد.

این کتاب‌ها با هزینه‌ی شخصی دوکتور احمد غنی خسروی مؤلف این آثار به چاپ رسیده است.

دوکتور احمد غنی خسروی استاد دانشکده ادبیات دانشگاه هرات بیان می‌کند، هدف از نگارش این کتاب‌ها ایجاد سهولت برای دانشجویان و پژوهشگران بوده دو تا از این کتاب‌ها در دانشگاه هرات و بعضی از ولایات دیگر تدریس می‌شود.

وی بیان کرد، من 8 تا 10 سال وقت برای نوشتن کتاب راهکارهای نوین نگارش و پژوهش گذاشتم و امیدوارم که این کتاب دانشجویان مرا از رجوع به کتاب‌های که برای‌شان قابل فهم نیست بی‌نیاز بسازد.

این پژوهشگر بیان داشت:” هنوز فرهنگ استقبال از کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه ما جا نیفتاده است، اما  امیدوارم که بعد از این تولیدات علمی و فکری بیشتری را داشته باشیم تا منابع درسی برای دانشجویان مؤثریت بیشتری داشته باشد.”

با این وجود دانشجویان دانشگاه هرات نیز تألیف کتاب توسط پژوهشگران داخلی را مثبت عنوان کرده و آن را یک سهولت برای دانشجویان می‌دانند.

ماری حیدر زاده یکی از دانشجویان دانشکده ادبیات تأکید می‌کند که تألیف کتاب توسط استادانی که ما را تدریس می‌کند، باعث ایجاد سهولت برای کارهای علمی دانشجویان پیشبرد بهتر درس‌ می‌شود.

وی این اقدام را ستایش کرده و اظهار داشت، در زمان انجام فعالیت‌های صنفی و مطالعاتی بیشتر از منابع خارجی و ترجمه شده استفاده می‌کنیم و این منابع کمتر برای ما قابل فهم است، اما تألیف کتاب توسط استادان دانشگاه هرات، ما را برای پیشبرد درس‌های دانشگاه و انجام فعالیت‌های پژوهشی کمک می‌کند.

با این حال، عبدالله فایز رییس دانشگاه هرات بیان می‌دارد که متأسفانه وزارت تحصیلات عالی تا به حال بودجه‌ای برای نشر و پخش کتاب استادان دانشگاه اختصاص نداده و  بیشتر استادان از بودجه شخصی خود به چاپ کتاب می‌پردازند.

رییس دانشگاه هرت افزود، وزارت تحصیلات عالی برنامه‌های برای چاپ و نشر کتاب دارد و ما امیدواریم که این وزارت، عملی‌سازی این برنامه‌ها را سرعت ببخشد.

آقای فایز تأکید کرد که “ما در اکثریت دانشکده‌های خود کتاب‌های تدریس می‌کنیم که تألیف شده و چاپ شده افغانستان است، اما هنوز هم نیاز است که در قسمت ترجمه کتاب علمی بیشتر کار شود.”

تا به حال، از دوکتور احمد غنی خسروی 13 جلد کتاب با هزینه شخصی خودش به چاپ رسیده است.

گزارش‌گر: فریبا اکبری

به اشتراک بگذارید