پرش به محتوا

روایت‌های از زلزله

می‌خواستم که طرف شهر برای خرید بروم. به موتور سایکلم سوار بودم که ناگهان یک صدا شد؛ اطراف‌ام را نگاه کردم که ببینم صدا از چیست، زمانی‌که چشم‌ام به قریه‌ی‌مان افتاد دیدم تمام خانه‌های قریه به یک بارگی از جای‌شان بلند شده و همه هموار به زمین شدند. از بس که ترسیده بودم از موتور سایکل افتادم و پایم شکست.”

این‌ها روایت یک تن از باشندگان ولسوالی زنده جان است که در اثر زمین لرزه پنج تن از اعضای فامیل‌اش را از دست داده است.

طاهر با چشم‌مان اشک آلود و نگاهای پر از ناامیدی می‌گوید:” در طول عمرم چنین زلزله‌ی خطرناک را تجربه نکرده بودم. تمام اموال و دارایی‌های‌مان زیر خاک شد. دو هفته است که زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنیم؛ در طول عمرم هیچ وقت خود را این قدر بیچاره و درمانده احساس نکرده بودم.

مبین یک تن دیگر از زلزله زدگان می‌گوید:” روزی‌که زلزله شد سر کانال کار می‌کردم. زمانی‌که زلزله شد زیر کانال شدم و کمرم شکست.”

وی که در حال حاضر به شفاخانه‌ی حوزوی هرات بستر است، می‌گوید:” آواره و بیچاره و بدبخت شدیم. شانزده تن از اعضای فامیلم زیر آوار شدند. و باقی اعضا هم زخمی شدند. فعلاً یک نواسه‌ام به کُما است.”

در این زلزله‌ها افراد زیادی سرپرست خود را از دست داده‌اند که به حمایت جدی نیاز دارند.

حمیرا یک تن از زنانی است که شوهر و دو پسر اش را که نان‌آور خانواده بودند از دست داده است.

وی می‌گوید:” زمانی‌که زلزله شد، شوهرم روی کانال کار می‌کرد؛ زیر کانال شد و از بین رفت. دو پسرم من هم زیر خانه شدند. تنها من و چهار دخترم زنده ماندیم. زندگی کردن بدون سرپرست خیلی دشوار است. در این روزهای سرد و زمستان نمی‌دانم چگونه شکم دخترانم را سیر کنم.”

این افراد روزهای سختی را سپری می‌کنند که به حمایت‌های همه جانبه نیاز دارند.

باید گفت که حمایت‌های مردمی از همان روزهای اول زلزله شروع شد و افراد زیادی با همان امکانات دست داشته‌ی خود به کمک زلزله زدگان رفتند.

طوری‌که همه شاهد هستیم بسیاری از افراد خیرخواه اعم در خارج و داخل کشور کمک‌های اولیه را به زلزله زدگان کرده‌اند.

محمد رفیق شهیر یک تن از این افراد است که از همان روز اول زلزله به کمک زلزله زدگان رفته است.

آقای شهیر تا حال برای تعداد زیادی از زلزله زدگان پول نقد، مواد غذایی و خیمه کمک نموده است.

وی در صحبت با خبرنگار مجله‌ی تخصص گفت:” این کمک‌ها دوامدار بوده و آنان در تلاش‌اند که امکانات بهتری را برای زلزله  زدگان مهیا سازند.

این کمک‌ها در چندین دور صورت گرفته است که در هر دور آن برای 150 تن پول نقد و برای 500 تن دیگر این افراد مواد غذایی توزیع شده است.

قابل یادآوری است که یک ماه قبل چندین زمین لرزه‌ی شدید هرات و برخی از ولسوالی‌های این ولایت را لرزاند. در اثر این زمین لرزه‌ها هزاران فامیل خانه‌های خود را از دست داده‌اند.

گزارشی از فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید