پرش به محتوا

توسط زنان برای زنان

خانمی در هرات، با ایجاد یک کارخانه‌‌ی پروسس و بسته ‌بندی مواد خوراکی، به شماری از زنان نیازمند زمینه‌‌ی کار را فراهم کرده است.

نفس ‌گل جامی، مسئول شرکت پروسس و بسته ‌بندی مواد غذایی « ملکه جامی»، می‌گوید که شش سال پیش این شرکت را با هزینه‌‌ی ۱۰۰ هزار افغانی ایجاد کرده و اکنون، نزدیک به ۳۰ خانم در آن سرگرم کار استند.

در این کارخانه، مواد خوراکی مانند ترشی، مربا، شربت زعفران، رُب بادنجان رومی و دیگر مواد خوراکی تولید و در بازارهای هرات عرضه می‌شود.

شماری از زنان شاغل در این کارخانه، می‌گویند که پس از آغاز کار در این‌جا، وضعیت اقتصادی خانواده‌‌های‌شان بهبود یافته است.

فروزان، کارمند در این کارخانه، می‌گوید:  “قبلاً درس می‌خواندم و بعد از مسدود شدن مکاتب به روی دختران، مجبوراً به کار روی آوردم و کار می‌کنم. معاشی که به دست میارم، چیزی را خرج فامیل می‌کنم و چیزی هم برای خود مصرف می‌کنم.”

نفس گل تنها خانمی نیست که کارآفرینی نموده است، در کنار خانم جامی زنان دیگری هم نیز هستند که به زنانی زیادی کارآفرینی کرده‌اند.

صابره حسینی از جمله زنانی است که با ایجاد یک کارگاه خامک دوزی به خانم‌ها کار آفرینی کرده است.

صابره حسینی که مدت چهار سال می‌شود مصروف تولید صنایع دستی است، می‌گوید در اوایل با هزینه‌ی اندک کار خود را آغاز نموده است اما با گذشت زمان موفق شده است که برای 150 خانم دیگر نیز کار آفرینی کند.

خانم حسینی می‌گوید با وجود تمام مشکلاتی که سد راه‌شان بود آنان موفق شدند که کار خود را رونق بدهند.

ملکه نور محمدی یکی دیگر از این خانم‌های است که مدت هفت سال می‌شود در بخش تولید روغن‌های طبیعی فعالیت دارد.

خانم نور محمدی در بخش تولید انواع روغنیات از جمله روغن کنجد، خشخاش، سیاه دانه و روغن شرشم کار می‌کند.

این خانم‌ها از مسئولین می‌خواهند که از کار‌شان حمایت شود تا آنان بتوانند کار خود را از این بیشتر رونق دهند.

قابل یادآور است که از دو سال به بدین سو زنان زیادی به تجارت روی آورده‌اند. طوری‌که سه بازار ویژه‌‌ی زنان در هرات ساخته شده  که ده‌‌ها زن در آن سرگرم کاراستند.

گزارشی از فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید