پرش به محتوا

تلاش برای رشد کیفیت طلای سرخ در هرات

یک پروژه زراعتی به ارزش 1.2 میلیون دالر برای رشد زعفران روز یک شنبه 1 اسد سال جاری در هرات افتتاح گردید.

هدف از راه اندازی این پروژه بلند بردن کیفیت زعفران و راه یافتن این محصول به بازارهای خارجی عنوان شده است.

این پروژه از سوی یک نهاد دانمارکی موسوم به مؤسسه” دست به دست افغانستان” اجرا خواهد شد.

خالد ودان مسؤول مؤسسه دست به دست افغانستان می‌گوید قرار است که  در قالب این پروژه برای شرکت‌های تولیدی زعفران در خارج از کشور بازاریابی صورت گیرد.

در همین حال مسؤولان ریاست زراعت آبیاری و مالداری ولایت هرات می‌گویند که از تمام دهقانان خصوصاً زعفران کاران به گونه همه جانبه در بازار حمایت می‌کنند.

انجینیر بصیر احمد طیب، سرپرست آمریت امور زراعتی هرات می‌گوید که به دلیل نبود نمایشگاه و نبود بازاریابی برای زعفران در بیرون از افغانستان قیمت این گیاه سرخ کاهش یافته است.

وی گفت مارکت برای هر محصول زراعتی یک اولویت بوده و وضعیت فعلی بازار زعفران در ولایت هرات مانند سال گذشته است ولی اگر بازاریابی در بیرون از کشور صورت گیرد قیمت این گیاه در مارکت بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

از سویی هم این برنامه مورد استقبال شماری از مسؤولان شرکت‌های تولیدی زعفران قرار گرفته آنان می‌گویند؛ برگزاری چنین برنامه‌ها نقش بسزایی را در رشد زعفران دارد.

بشیر احمد رشیدی رئیس اتحادیه زعفران کاران هرات می‌گوید” در سال‌های گذشته نبود امنیت یک مشکل بزرگ برای شرکت‌های تولیدی زعفران بود و دهاقین نمی‌توانستند که در مناطق دور دست زعفران کشت کنند اما فعلاً هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد و به راحتی می‌توانیم که به مناطق دور سفر کنیم. از این جهت یک امیدواری برای رشد و گسترش زعفران وجود دارد. در کنار این روی دست گرفتن چنین پروژه‌های نیز می‌تواند که در قسمت معرفی زعفران افغانستان به بازار خارجی کمک بزرگی کند.”

این افراد خواهان راه اندازی دهلیز هوایی شده می‌گویند فعلاً مشکل‌شان این است که صادرات به خارج از کشور به گونه‌ی مستقیم صورت نمی‌گیرد.

جلیل احمد کریمی مسوول یکی از شرکت‌های تولیدی زعفران می‌گوید” ما در قسمت تولید زعفران خوشبختانه هیچ مشکلی نداریم اما به دلیل تحولات سیاسی کشور در قسمت صادرات به مشکل خوردیم و نسبت به سال‌های گذشته صادرات کم شده و یا این که مستقیم ما محصول خود را به کشور‌های خارجی صادر نمی‌کنیم. اگر در این قسمت کار شود مشکل‌مان رفع شده و زعفران افغانستان دوباره در بازارهای خارجی رشد خواهد کرد.”

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پروژه‌ی رشد و تولید زعفران از طرف کشور دانمارک به مدت 5 سال تطبیق می‌شود. گزارشی از فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید