پرش به محتوا

تجلیل از 28 ثور ” روز جهانی موزیم” در هرات

از روز جهانی موزیم و یک صد سالگی موزیم محلی هرات امروز در قلعه اختیارالدین تجلیل به عمل آمد.

مسوولین دولتی می گویند تدوین چنین برنامه ها برای نشان دادن اهمیت آثار تاریخی یک ضرورت است.

نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات که در این برنامه حضور داشت می­گوید” مسئله موزیم برای ما بسیار مهم و حیاتی است. ما برای نشان دادن اهمیت آثار تاریخی این برنامه را برگزار کردیم.”

وی گفت، امارت اسلامی برای حفقط و نگهداری آثار تاریخی فرامین مستقل دارد که دولت در اجرای این فرامین خود را مکلف میداند.

اقای حقانی در ادامه از شهرندان خواست که برای حفظ و نگهداری هر چه بهتر از آثار تاریخی می توانند که آثار تاریخی را در خانه های شان دارند به موزیم محلی هرات بسپارند.

همچنان وی گفت آنان همواره تلاش می کنند که جلو قاچاق آثار تاریخی کشور را بگیرند و در صورت برخورد با چنین افراد برخورد قانونی صورت می گیرد.

موزیم هرات بعد از موزیم ملی افغانستان دومین موزیم در سطح کشور است، که سه هزار آثار تاریخی دارد؛ و برخی آثار آن بیست هزار سال قدامت دارد.

عبدالجبار نورزی مدیر عمومی موزیم آرشیو هرات می گوید” آنان در تلاش اند که برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی مکان مخصوصی را اعمار کنند.

همچنان وی می گوید” تعداد گردشگران داخلی و خارجی نسبت به سال های قبل افزایش یافته است؛ حدود چهار هزار گردشگر داخلی امسال از موزیم محلی هرات دیدن کردند.

در همین حال شماری از بازدید کنندگان با ابراز خرسندی می گویند برای آشنایی از آثار تاریخی کشور برگزاری چنین برنامه ها مفید است.

فیروز شهزاد یک تن از بازدید کنندگان می گوید آثار تاریخی جز سرمایه ملی کشور است و همه ی مردم در حفظ و نگهداری این آثار باید کوشا باشند.

در همین حال شماری از فرهنگیان به این باور اند که میراث فرهنگی در یک جامعه از ازرش بالایی برخوردار است.

آقای نظری یک تن از فرهنگیان می گوید” برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی باید همه تلاش کنند چون این آثار معرف تاریخ گذشته و کشور مان به جهانیان است.”

فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید