پرش به محتوا

از روز اتحاد و یکپارچه گی ترکیه در هرات گرامی داشت شد

از روز اتحاد مردم ترکیه با حضور داشت مسوولان محلی هرات، سرکنسول ترکیه در هرات، رییس شورای متخصصان هرات،  مسوولان در اداره اطلاعات و فرهنگ، فرهنگیان و برخی از عالمان دین در این ولایت بزرگداشت به عمل آمد.

مسوولان در ریاست ارتباط خارجه هرات می گویند که کشور دوست ترکیه همواره در هر شرایط کنار مردم افغانستان بوده و اخیراً هم کمک های زیاد به ملت افغانستان انجام داده است.

رحمت الله فیضان معاون ریاست ارتباط خارجه هرات می گوید که حالا وقت فعالیت اقتصادی کشور است و افغانستان نظر به هر زمان دیگر نیاز به ارتباط بیشتر به کشور های دوست و همسایه خود دارد.

آقای فیضان بیان داشت که افغانستان می خواهد همرای کشور های منطقه و جهان به اساس یک تفاهم دو جانبه، منفعت مشترک و همکاری روابط مستحکم دیپلوماتیک داشته باشد.

معاون ارتباط خارجه ولایت هرات می افزاید که افغانستان و ترکیه یک رابطه دیپلوماتیک و دوستی طولانی داشته و امارت اسلامی در تلاش است تا این روابط را مستحکم تر سازد.

از سوی هم شهاب الدین ثاقب رئیس معارف هرات می گوید که اسلام همواره تاکید بر وحدت و اتحاد نموده و تنها با اتحاد مسلمانان می توانند رشد کنند.

آقای ثاقب بیان داشت که رمز پیروزی امت مسلمان در وضعیت کنونی وحدت بوده و مسلمانان جهان باید در این اوضاع در کنار همدیگر ایستاده شده و با همدیگر همکاری نمایند.

همچنان محمد رفیق شهیر یکتن از فعالان فرهنگی می گوید که کودتا در هر کشوری ضربه به پیشرفت دولت وارد می کند و وقتی مردم هر کشور در کنار دولت خود باشند هیچ کشوری سقوط نمی کند؛ این فعال فرهنگی از مردم می خواهد تا در حفظ وحدت و یکپارچه گی با همدیگر کار نمایند.

با این حال دکتور سینان الیخان سرکنسول ترکیه در هرات می گوید که روز اتحاد ترکیه زمانی شکل گرفت که فتح الله گولن در سال 2016 می خواست در یک کودتای نافرجام حکومت را بدست گیرد و حکومت انتخابی مردم را از بین برده و خواسته های نامشروع خود را به سر مردم تحمیل کند.

دکتور سینان می افزاید این کودتا سبب شد تا مردم ما وحدت شان نظر به هر زمانی بیشتر و محکم تر شود.

سرکنسول ترکیه می گوید که پیام این کودتا برای افغان ها این است که وحدت خود را حفظ نموده و نگذارند تا افراد دیگر در بین شان مداخله نموده و وحدت شان را از بین ببرد.

گفتنی است که شش سال قبل فتح الله گولن رهبر مخالف دولت ترکیه در یک کودتا می خواست رهبری حکومت آن کشور را بدست آورد اما با واکنش تند مردم ترکیه روبرو شد و مردم با دادن صد ها شهید و هزاران زخمی در کنار دولت ترکیه ایستاده و کودتا به گونه نافرجام پایان یافت.

به اشتراک بگذارید