پرش به محتوا

آغاز انتقال اموال تجاری از طریق خط آهن خواف- هرات

طی یک مراسم در ولایت هرات دیروز سه شنبه انتقال مواد تجاری با کشور ایران از طریق خط آهن خواف- هرات آغاز شد.

در این افتتاحیه رئيس عمومی خط آهن افغانستان،  شماری از مقامات بلندپایه افغانی و ایرانی حضور داشتند.

مقامات دولتی افغانستان ضمن سپاس گزاری، آغاز انتقالات از طریق خط آهن را یک امر مفید خواندند.

ملا بخت الرحمن شرافت رئيس عمومی خط آهن افغانستان گفت: شروع نقل و انتقالات با ایران نه تنها برای هر دو کشور بلکه برای منطقه نیز مفید است، که این یک خبر خوشایند است.

خط آهن خواف – هرات راه آهن استاندردی است که قرار است کشور ایران با غرب شهر هرات متصل کند.

در همین حال شماری از مقامات بلند پایه کشور ایران در مراسم افتتاحیه حضور داشتند می گویند کشور شان اماده ی هر نوع کمک به کشور افغانستان است.

آقای میر شفیع نماینده وزارت راه و شهر سازی گفت” جمهوری اسلامی ایران آماده است در امر ساخت و توسعه زیربناها بخصوص پروژه‌های خط آهن، افغانستان را کمک کند.

از سویی هم ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی افقانستان نیز در این افتتاحیه حضور داشت، طی یک سخنرانی گفت:” خط آهن راه خوبی برای اتصال دو ملت است و این ارتباط می‌تواند مرهمی بر زخم‌های ملت افغانستان باشد.”

در ادامه این برنامه یعقوب علی نظری والی خراسان رضوی جمهوری اسلامی در سحنرانی اش گفت: “ایران و افغانستان مشترکات زیادی دارند، دین‌شان مشترک است و بر اساس این مشترکات می‌توانیم کارهایی را انجام دهیم، که مفادش به ملت‌های ایرانی و افغانی برسد.”

خط آهن خواف- هرات بیش از 225 کیلومتر طول دارد که به چهار بخش تقسیم شده؛ سه بخش آن حدود 126 کیلومتر در خاک افغانستان واقع شده است.

اداره خط آهن افغانستان گفت آنان در تلاش اند تا اتصال منطقه‌ای را با کشورهای همسایه از طریق خط آهن توسعه دهند.

ناگفته نماند، که بازسازی خط آهن مذکور توسط اداره خط آهن افغانستان پس از  پیروزی امارت اسلامی افغانستان آغاز و خاتمه یافت،که با توجه به آغاز انتقال مواد تجاری از طریق آن، فرصت شغلی برای ده‌ها تن از جوانان و کادرهای کشور فراهم خواهد شد.

فروزان فروغ خاوری

به اشتراک بگذارید