پرش به محتوا

یوناما: کرامت، آزادی و عدالت باید در افغانستان حفظ گردد

سازمان ملل متحد در افغانستان از مقامات حاکم این کشور می خواهد که به تعهدات مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر متعهد بماند. این یک سند برجسته‌یی است که حقوق و آزادی های اساسی هر یکی را تثبیت مینماید، که افغانستان یکی از امضا کنندگان اصلی آن است، و مسولیت دارد تا به تعهدات خویش پابند باشد.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت از روز جهانی حقوق بشر گفته که روزا اوتنبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان گفت: ”همه انسان‌ها آزاد به دنیا آمده اند و از نظر حیثیت و حقوق با هم برابر هستند، و کسانی که مسئولیت حکومت را بر عهده می‌گیرند، مسئولیت بزرگی در قبال هر مرد، زن و کودک دارند. “

در روز حقوق بشر امسال، سازمان ملل متحد از مقامات حاکم میخواهند که دستورات و اقداماتی راه اندازی شده را که حقوق اولیه افغان‌ها، به‌ ویژه حقوق زنان و دختران را محدود مینمایند، لغو کنند.

روز حقوق بشر امسال همچنین گرامیداشت از آغاز شمارش معکوس برای هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر است که پس از یک فرآیند مشورتی یک ساله توسط متفکرانی از ۶۰ کشور جهان به تصویب رسید. افغانستان یکی از ۴۸ کشور اصلی بود که در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاریس به اعلامیه رای داد.

به اشتراک بگذارید