پرش به محتوا

کمیسیون حقوق بشر: توجه به حقوق زنان و تأمین عدالت از راه‌کارهای اساسی حل منازعه در افغانستان است

کمیسیون حقوق بشر در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت از نوزدهمین سالروز تاسیس این نهاد، با تاکید بر حضور معنادار زنان در مذاکرات صلح گفته است که توجه به حقوق زنان و تأمین عدالت برای قربانیان جنگ از راه‌کارهای اساسی حل منازعه در افغانستان است.

در این اعلامیه‌ آمده که در مجموع بر حفظ قانون اساسی، ارزش‌ها و دستاورد های دموکراتیک مردم افغانستان، به‌ویژه حقوق زنان و تأمین عدالت برای قربانیان جنگ، تمرکز داشته است و رعایت آن‌ها را بخشی مهم از راهکارهای اساسی برای حل منازعه دیرپا در کشور می‌دانسته است. اکنون نیز بر تمام آن‌ها تأکید دارد و در نظر گرفتن آن‌ها را سازنده و برای دستیابی به صلحی فراگیر، عادلانه و پایدار تعیین‌کننده می‌داند‌.

بربنیاد اعلامیه این کمیسیون، تا هنوز روند مذاکرات نتوانسته است انتظارات مردم و کمیسیون را بر آورده سازد: خشونت‌ها کاهش نیافته است؛ اعتمادسازی لازم میان طرف‌های درگیری فراهم نیامده است؛ چشم‌اندازهای دستیابی صلح هم‌چنان ناروشن به نظر می‌رسد و جایگاه حقوق‌بشر در مذاکرات’ متناسب با انتظارات کمیسیون نبوده است.

در این اعلامیه خطاب به دولت افغانسستان گفته شده ،دولت به عنوان مجری اصلی، مسئول است‌ که ‌با رعایت تعهدات ملی و بین‌المللی‌اش، تمامی شهروندان را برای برخورداری از حقوق‌شان توانمند کند و زمینۀ احقاق حقوق زنان را فراهم آورد.

همچنان این کمیسیون از طالبان خواسته است که  قتل و کشتار زنان را خاتمه بدهند و به حقوق زنان آنگونه که در قانون اساسی افغانستان آمده احترام بگذارند.

در این اعلامیه خواست این کمیسیون از نهادهای بین‌المللی اینگونه مطرح شده است اعمال فشار مستمر بر طرف‌های مذاکره‌کننده برای اطمینان‌یافتن از شمولیت حقوق زنان و حمایت مالی و فنی از «گروه کارشناسان حمایت جنسیتی”.

به اشتراک بگذارید