پرش به محتوا

کمک پنج‌ساله ترکیه به اردوی ملی افغانستان

سفارت افغانستان در انقره با نشر اعلامیه‌ای گفته است که  در موافقت‌نامۀ همکاری مالی – نظامی و پروتوکول تطبیقی کمک‌های بلاعوض نقدی میان نماینده‌گان  افغانستان  ترکیه در انقره به امضا رسید ترکیه متعهد شده است تا صد ملیون لیرۀ ترکی را برای ارتش افغانستان کمک نماید.

این اعلامیه افزوده است که طبق پروتوکول تطبیقی امضا شده تحت نام «کمک‌های بلاعوض نقدی»، مبلغ پانزده میلیون لیرۀ ترکی به منظور تامین مصارف تعلیم و تربیه منسوبین اردوی ملی، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی به مصرف خواهد رسید.

 بر اساس اعلامیه‌ای این سفارت، تعهدات جمهوری ترکیه در موافقت‌نامه‌های قبلی معادل حدود یک ملیون دالر در سال بود که این مبلغ به حدود سه ملیون دالر در سال افزایش یافته است.

این سفارت همچنین گفته است،  این موافقت‌نامه ها به‌صورت هرساله به امضا می رسید که این بار برای پنج سال آینده به امضا رسیده است و کمک‌ها مطابق به نیازمندی های دولت افغانستان به مصرف خواهد رسید.

افغانستان از این کمک‌های جمهوری ترکیه که بیانگر تعهد این کشور به مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان بوده و در راستای تحکیم بیشتر روابط و همکاری‌های نظامی و تقویت قوای مسلح جمهوری اسلامی افغانستان صورت گرفته است، کمال سپاس و امتنان دارد.

این تعهد جمهوری ترکیه نشانگرِ حمایت دراز مدت این کشور از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‌باشد که ترکیه آن را خارج از چهارچوب ناتو در نظر گرفته، عملی می‌نماید.

به اشتراک بگذارید