پرش به محتوا

نی نگران وضعیت خبرنگاران و رسانه های افغانستان است

نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته که از زمان روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان دروازه‌ی ده‌ها رسانه‌ی مختلف در سطح افغانستان بسته شده است.

نی  در این اعلامیه‌ که امروز دوشنبه، 26 جدی نشر کرده  گفته که با بسته شدن  رسانه‌های آزاد در افغانستان تعداد کثیری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای نیز بی‌کار شده اند.

نی گفته است، به باور ما؛ بسته شدن رسانه‌ها و بی‌کار شدن تعداد زیادی از خبرنگاران نگران کننده است و می‌تواند صدمه‌ی بزرگی بر پیکر آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و فعالیت رسانه‌ای در کشور محسوب گردد.

براساس اعلامیه‌ای نی، از طرف دیگر در شرایط موجود  مصئونیت جان خبرنگاران و رسانه‌ها نیز مایه‌ی نگرانی‌ست. اخیرن ما شاهد آتش‌سوزی و نابود شدن رادیو رابعه‌ی بلخی در ولایت بلخ بودیم. از جانب دیگر لت‌وکوب تعدادی از خبرنگاران از سوی افراد نامعلوم مضاف براین نگرانی شده است. به گونه‌‌ی نمونه، ذکی قیس یک تن از خبرنگاران مطرح کشور شب هنگام در مقابل محل سکونت‌اش توسط افراد ناشناخته که خود را مأموران حکومتی معرفی کرده اند، لت و کوب گردیده و به شدت از ناحیه سر زخم بر می دارد.

بربنیاد این اعلامیه، تهدید و لت‌وکوب خبرنگاران و حریق شدن یک رسانه‌، زمینه‌ی دسترسی شهروندان به اطلاعات نیز محدود گردیده است. شماری از نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها نیز از وضعیت بد دست‌رسی به اطلاعات ابراز نگرانی کرده‌اند.

نی حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از وضعیت موجود در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها و هم‌چنان وضعیت دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان در کشور ابزار نگرانی کرده و این عوامل را ابزاری برای محدود ساختن فعالیت رسانه‌های آزاد در افغانستان می‌داند.

 نی از مسوولین امور می‌خواهد تا در راستای تامین امنیت رسانه‌ها و به ویژه در مورد قضیه‌ی لت و کوب ذکی قیس و آتش گرفتن و نابود شدن رادیوی رابعه‌ی بلخی، اقدام نموده و عاملان آن را شناسایی و به پنجه قانون بسپارد.  باشد که فعالیت آزاد رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان تضمین شود.

به اشتراک بگذارید