پرش به محتوا

افزایش دو درصدی سرطان پستان در ولایت هرات

مسوولان صحی در ولایت هرات می گویند که سرطان پستان در مقایسه به سال گذشته دو درصد افزایش کرده است.

آژانس باختر با نشر گزارشی گفته است که سرطان سینه که بیشتر در بین زنان رایج است نسبت به سال گذشته در ولایت هرات افزایش یافته بر اساس آمار ارایه شده از سوی مسئول مموگرافی شفاخانه خیریه رضایی ولایت هرات این بیماری دو درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

گزارشی که امروز دوشنبه(16حمل) از سوی آژانس باختر به نشر رسیده آمده است که، داکتر فرزانه رسولی مسئول بخش مموگرافی شفاخانه خیریه رضایی ولایت هرات به خبرنگار آژانس باختر گفت:” سرطان پستان یکی از شایع ترین انواع سرطان ها در بین خانم ها میباشد که بیشتر خانم ها از سنین 35 سال به بالا  به آن مصاب میشود”.

به نقل از این گزارش، به گفته خانم رسولی: “این بیماری در مردان هم وجود دارد و فیصدی کمی از مردان نیز به این مریضی مبتلا میشود که درجه خباثت این بیماری در بین آنها خیلی بلند است و معمولا افرادی به این امراض مبتلا میشود که سابقه فامیلی و ژنتیکی داشته باشد”.

در این گزارش آمده است، خانم رسولی افزود:” آمارها افزایش مبتلایان سرطان سینه را در سال جاری نشان میدهد طوریکه در سال 2020 با وجود چالش ویروس کرونا به تعداد 792 نفر مراجعه نموده بود که از این میان 84 نفر مبتلا به بیماری سرطان سینه تشخیص گردیده اما در سه ماه اول سال 2021 به تعداد 286 نفر مراجعه نمودها است که پس از سپری نمودن معاینات لازمه 26 تن این افراد مبتلا به سرطان سینه تشخیص شده است”.

این گزارش افزوده است، خانم ها پس از متوجه شدن وجود کتله ای در سینه شان، یا خارج شدن هر نوع افرازاتی، یا زخیم شدن جلد پستان و درد در ناحیه سینه به داکتر مراجعه نمایند.

به گفته این گزارش، جدا از مسایل ژنتیک، وراثت و عوامل هورمونی ،چاقی و استفاده از الکل از عوامل زمینه ساز سرطان پستان است.

به اشتراک بگذارید