پرش به محتوا

کمیسیون حقوق بشر: ۱۳.۹ فیصد از کل جمعیت افغانستان معلول‌اند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان  با نشر گزارشی در مورد وضعیت معلولین در افغانستان گفته است که ۱۳.۹٪ کل جمعیت کشور، یعنی ۴۴۷۵۸۰۰ نفر، افراد دارای معلولیت می‌باشند.

براساس این یافته تحقیق این کمیسیون،  این رقم در سال ۱۳۸۴ به ۲.۷٪ کل جمعیت کشور می‌رسید؛ بنابراین در جریان ۱۴ سال تعداد اشخاص دارای معلولیت ۱۱.۲٪ افزایش‌یافته است.

یافته‌های این تحقیق نشان داده است که، از میان ۱۵۰۴ پرسش‌شونده، ۱۰۴۲ تن (۶۹.۳٪) دارای معلولیت فیزیکی از نوع نقص عضو، ۲۹۴ تن (۱۹.۵٪) معلولیت حسی فیزیکی، ۴۲ تن (۲.۸٪) معلولیت‌های بیولوژیکی و متابولیسمی، مثل بیماری‌ها و یا عارضه های شکر، دیابت، فشارخون، صرع، مهرگی و اوتیسم، ۶۸ تن (۴.۵٪) معلولیت ذهنی و روانی بوده‌اند.

بربنیاد این گزارش، علت معلولیت ۶۲۷ تن (۴۱.۷٪) از مصاحبه‌شوندگان، جنگ و ماین‌های کنار جاده بوده است.

یافته‌های این تحقیق نشان داده است که، ۳۸.۱٪ افراد شامل تحقیق، یعنی ۵۷۳ تن، تأیید نموده‌اند که به دلیل داشتن معلولیت، در خانه و اجتماع با خشونت روبرو بوده و مورد توهین، تحقیر و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

یافته‌ها نشان داده که ۱۰۷۹ تن (۷۱.۷٪) از پرسش شوندگان، تأیید نموده‌اند که به آموزش دسترسی ندارند. آن‌ها دلایل مختلفی را برای عدم دسترسی به آموزش بیان نموده‌اند.

نتایج این پژوهش به‌وسیلۀ تحقیق میدانی، که در آن ۱۵۰۴ تن از اشخاص دارای معلولیت در ۲۲ ولایت کشور، شرکت داشتند، به‌دست آمده است.

به اشتراک بگذارید