پرش به محتوا

کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران: خشونت علیه خبرنگاران 26 درصد افزایش یافته است

کمیته‌ مصونیت خبرنگاران با نشر گزارش تازه خود گفته است که خشنونت علیه خبرنگاران افغان در سال 2020 نسبت به سال 2019  میلادی 26 درصد افزایش یافته است.

در این گزار آمده است که در سال 2020، کمیته مصونیت  132 مورد از انواع خشونت (زخمی، لت و کوب، اختطاف، اشکال مختلف تهدید، سرقت و برخورد غیر قانونی) علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه ای را ثبت نموده است. در مقایسه با ارقام سال 2019 که 105 مورد بود، سطح خشونت ها امسال 26 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش به گونه مشخص روی وضعیت عمومی خبرنگاران طی سال 2020، قتل های هدفمند خبرنگاران و کارمندان رسانه ای و تاثیر آن بر کار رسانه ها، چگونگی تحقیق قضایای قتل توسط حکومت، گفتگوهای صلح و جایگاه آزادی بیان، آزادی رسانه ها و طرح حراست از آزادی بیان و رسانه ها پرداخته شده است.

بر بنیاد این گزارش، درین سال به تعداد 7 خبرنگار و کارمند رسانه ای  به قتل رسیده ‌اند. 18 خبرنگار و کارمند رسانه ای در جریان وظیفه زخمی شده اند. 10 خبرنگار مورد لت و کوب قرار گرفته و 47 تن تهدید شده اند.

این گزارش افزوده،  با 28 تن از خبرنگاران بد رفتاری، توهین و تحقیر صورت گرفته و با 13 تن خبرنگار و کارمند رسانه ای برخورد غیرقانونی توسط مدیران و مالکان رسانه ها صورت است. 7 خبرنگار اختطاف شده و 2 خبرنگار و کارمند رسانه ای در حال اجرای وظیفه  وسایل کاری شان سرقت و چپاول گردیده است.

کمیته‌ی مصونیت خبرنگارن از حکومت افغانستان و نهادهای بین المللی خواسته تا در موارد یاد شده و پیشنهادات جامعه رسانه‌ای کشور توجه جدی نمایند.

به اشتراک بگذارید